Piramida holograficzna czy wirtualne lustro to niektóre z multimedialnych rozwiązań zastosowanych w zabytkowych wnętrzach Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach. Projekt zrealizowano dzięki środkom unijnym.
Pałac jest główną siedzibą Muzeum Narodowego w Kielcach. Większość multimediów zainstalowano w sieni przy głównym wejściu do budynku. Znajduje się tam dreamoc, czyli piramida holograficzna, w której prezentowany jest obraz najciekawszych eksponatów placówki. Niektórym hologramom towarzyszy dźwięk.
Pałac biskupi w Kielcach powstawał w latach 1637-1644. Wzniesiono go na wzgórzu katedralnym z inicjatywy bp. Jakuba Zadzika, prawdopodobnie według projektu Tomasza Poncino i Giovanniego Trevano. Dekorację malarską wnętrz wykonał warsztat Tomasza Dolabelli. W 1816 r. Stanisław Staszic stworzył w pałacu Szkołę Akademiczno-Górniczą, budowla pełniła również rolę sztabu legionowego Józefa Piłsudskiego.
Cieszące się ogromnym zainteresowaniem najmłodszych zwiedzających wirtualne lustro pozwala stojącej przed nim osobie „przymierzyć” historyczne stroje, które znajdują się w zbiorach placówki.
Na kolejnym ekranie zainstalowano wirtualny spacer po muzeum, który pozwala przyjrzeć się z bliska elementom pałacowych wnętrz, np. cennym malowidłom na sufitach, których nie można zobaczyć z bliska podczas zwiedzania.
W alkierzu, który pełnił funkcję prywatnego gabinetu, zainstalowano ekran, na którym wyświetlany jest film o historii pałacu i jego najznamienitszych mieszkańcach. Prezentacja uruchamiana jest dzięki fotokomórce wtedy, gdy zwiedzający wchodzą do pomieszczenia. Drugi film opowiada o meblach znajdujących się w alkierzu.
Multimedia zaprezentowano dziennikarzom na wtorkowej konferencji prasowej. Dyrektor muzeum Robert Kotowski podkreślił, że nie jest sztuką zastosowanie multimediów w nowoczesnych przestrzeniach, ale trudno je wkomponować we wnętrza zabytkowe.
„Z jednej strony odbiorcy na multimedia czekają, ale nie wszyscy. Po drugie multimedia nie powinny zakłócać bezpośredniego odbioru, zaburzać wartości, które niesie sztuka i dziedzictwo. Powinny być bardzo subtelnie wkomponowane w zabytkową substancję. Bardzo łatwo przekroczyć granicę przesady” – uważa Kotowski.
Według niego multimedia zastosowane w pałacu uzupełniają prezentowane treści. Zaznaczył, że elektroniczne narzędzia mają zaciekawić najmłodszych odbiorców i zachęcić ich do zobaczenia w rzeczywistości strojów, broni, mebli czy obrazów zgromadzonych w muzeum.
Kieleckie muzeum jest pierwszą placówką w Polsce, która zastosowała piramidę holograficzną oraz wirtualne lustro. Multimedialne rozwiązania kosztowały ponad 650 tys. zł, a zrealizowano je dzięki unijnemu dofinansowaniu.
Muzeum zastosowało multimedialne elementy także w swoich dwóch placówkach poświęconych pisarzom: w Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego i Pałacyku Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. „Wybitnie multimedialne” ma być powstające Muzeum Dialogu Kultur.
Muzeum zastosowało nowoczesne rozwiązania także przy konstruowaniu swojej nowej strony internetowej, która będzie dostępna lada dzień oraz w swoim ostatnim wydawnictwie. Jest to „Widokownik”, w którym zamieszczono trójwymiarowe zdjęcia zabytkowych wnętrz. Na niektórych można zobaczyć postaci w historycznych strojach oraz dziewczynkę w czerwonej sukience podobną do tej z obrazu Józefa Pankiewicza, który znajduje się w pałacu.
Pałac biskupi w Kielcach powstawał w latach 1637-1644. Wzniesiono go na wzgórzu katedralnym z inicjatywy bp. Jakuba Zadzika, prawdopodobnie według projektu Tomasza Poncino i Giovanniego Trevano. Dekorację malarską wnętrz wykonał warsztat Tomasza Dolabelli. W 1816 r. Stanisław Staszic stworzył w pałacu Szkołę Akademiczno-Górniczą, budowla pełniła również rolę sztabu legionowego Józefa Piłsudskiego.
Kielecki pałac jest jednym z najcenniejszych zabytków architektury z I połowy XVII wieku, udostępnianym do zwiedzania w kształcie - jak się ocenia - w 70 proc. przypominając pierwotny. (PAP)