Piąta edycja festiwalu Kinopolska rozpoczyna się w środę w Paryżu, w ciągu pięciu dni impreza zawita do 20 francuskich miast. Tematem wiodącym tegorocznej edycji jest wizerunek kobiety w polskim kinie. Jury przewodniczy Agnieszka Holland.
Rozpoczynający się w środę festiwal filmu polskiego, organizowany przez Instytut Polski w Paryżu, od pięciu lat promuje polską kinematografię we Francji.
„Mamy wrażenie, że festiwal wpisał się w świadomość ludzi kina. Od pewnego czasu przychodzą na nasze projekcje dystrybutorzy i to się przekłada na konkretne efekty. Dystrybutor francuski zobaczył u nas +Sztuczki+ Jakimowskiego, film wszedł następnie do sal kinowych, podobnie stało się z +Rewersem+ Lankosza” – powiedziała PAP Klaudia Podsiadło, dyrektorka Instytutu Polskiego w Paryżu. Podkreśliła, że impreza promowana jest we Francji przez tak prestiżowych partnerów medialnych jak dziennik „Liberation”, magazyn filmowy „Positif”, Radio Nova.
Festiwal, zorganizowany w formie konkursu filmów twórców młodego pokolenia i przeglądu klasyki poza konkursem, w tym roku poświęcony jest kobietom.
Obraz Holland „Kopia mistrza” (2006) - „film o kobiecie, która ma ambicje, żeby być kompozytorem i dorównać mistrzowi (Beethovenowi)” - oficjalnie otworzy festiwal w środę wieczorem. W czwartek Holland poprowadzi filmowe warsztaty mistrzowskie. Ponadto widzowie będą mogli zobaczyć jej pierwsze realizacje: „Zdjęcia próbne” (1977), „Aktorów prowincjonalnych” (1979) i „Gorączkę (1980).
„Od ostatniego festiwalu w Cannes głośna jest dyskusja na temat obecności kobiet we francuskim filmie, dlatego chcieliśmy, choć po części, sprawdzić, jakie jest miejsce i wizerunek kobiety w kinie polskim” – wyjaśniła Podsiadło.
„Wychodzimy z założenia, że nie ma czegoś takiego jak kino kobiece. Film nie ma rodzaju. Jeśli jest dobry, to niezależnie od tego, czy został zrobiony przez mężczyznę, czy kobietę” – zaznaczyła Podsiadło. Według niej, dowodem na to jest twórczość przewodniczącej jury tegorocznej edycji, Agnieszki Holland, od lat kręcącej świetne filmy na całym świecie.
Do oficjalnej selekcji festiwalowej trafiło 7 obrazów z lat 2010-2012, wyreżyserowanych przez kobiety i mężczyzn. Są wśród nich zarówno filmy dokumentalne - „I Want (No) Reality” (2012) Any Brzezińskiej, „Gdzie jest Sonia” (2012) Radki Franczak, „Themerson & Themerson” (2010) Wiktorii Szymańskiej - jak i fabuła - „W sypialni” (2012) Tomasza Wasilewskiego, „Dzień kobiet” (2011) Marii Sadowskiej, „Róża” Wojciecha Smarzowskiego i „Być jak Kazimierz Deyna” (2012) Anny Wieczur-Bluszcz.
Agnieszka Holland w rozmowie z PAP uznała, że wybór laureata głównej nagrody będzie trudny ze względu na formalne różnice pomiędzy obrazami. „Być może chodzić będzie o ocenę wizerunku dzisiejszej kobiety w tych filmach, tego, który z nich jest najbardziej prawdziwy, nowoczesny, intrygujący i odpowiadający na problemy aktualne” – powiedziała Holland.
Reżyserka stoi na czele jury, w którym zasiadają: dyrektorka artystyczna Festiwalu Paris Cinema Aude Hesbert, krytyczka filmowa Marie-Anne Guerin, dziennikarka magazynu filmowego „Positif” Elise Domenach, krytyk literacki Jean-Pierre Salgas, modelka i aktorka Małgosia Bela. Ze względu na swoje zobowiązania w Pradze, gdzie kręci film o Janie Palachu, Holland przewodzić będzie obradom na odległość.
„Tak intensywnie pracowałam przez ostatnie tygodnie, że po nocach oglądałam te filmy. Wyrwałam się tylko na dwa dni. Myślę, że będziemy ostateczne obrady prowadzić przez skype’a” – tłumaczyła reżyserka.
Obraz Holland „Kopia mistrza” (2006) - „film o kobiecie, która ma ambicje, żeby być kompozytorem i dorównać mistrzowi (Beethovenowi)” - oficjalnie otworzy festiwal w środę wieczorem. W czwartek Holland poprowadzi filmowe warsztaty mistrzowskie. Ponadto widzowie będą mogli zobaczyć jej pierwsze realizacje: „Zdjęcia próbne” (1977), „Aktorów prowincjonalnych” (1979) i „Gorączkę (1980).
Poza konkursem zostaną też pokazane filmy: „Jak być kochaną” (1963) Wojciecha Hasa, „Poszukiwany, poszukiwana” (1973) Stanisława Barei, „Krzyk” (1983) Barbary Sass, „Przesłuchanie” (1989) Ryszarda Bugajskiego i „Wrony” (1994) Doroty Kędzierzawskiej, a na zakończenie festiwalu „Boisko bezdomnych” (2008) Kasi Adamik. Selekcja krótkich metraży Jagody Szelc i Aleksandry Terpińskiej zostanie zaproponowana w ramach partnerstwa Kinopolska z Festiwalem Kina Europejskiego Cinessonne.
Festiwal Kinopolska w kinie Balzak w Paryżu potrwa do niedzieli 25 listopada. Wtedy ogłoszeni zostaną laureaci nagrody jury i nagrody publiczności.
Z Paryża Ewa Wohn (PAP)
ewo/ hes/