Recital ukraińskiej organistki Olgi Dmytrenko zabrzmi w poniedziałkowym koncercie 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku (Podkarpacie). Artystka wykona dzieła m.in. Jana Sebastiana Bacha i Theodore'a Dubois.
Wśród utworów, które Dmytrenko zaprezentuje festiwalowej publiczności podczas wieczornego koncertu w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów znajdą się takie utwory jak: Toccata i fuga d-moll Jana Sebastiana Bacha, Via Dolorosa Michaiła Szucha, czy In paradisum, Toccata Theodore’a Dubois.
Olga Dmytrenko ukończyła studia w konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie. W 1979 r. otrzymała wyróżnienie pierwszego stopnia na międzynarodowym konkursie organowym "Praskiej wiosny". Przez 23 lata była organistką Domu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kijowie, a także rzymsko-katolickiej katedry św. Aleksandra w Kijowie. Koncertowała na Litwie, Łotwie, w Rosji, Armenii, Polsce, Niemczech i Włoszech. W 2004 roku otrzymała tytuł zasłużonej artystki Ukrainy. Jest wykładowcą w kijowskiej Szkole Sztuki (organy, fortepian).
W festiwalu, który rozpoczął się 23 czerwca i potrwa do 25 sierpnia, biorą udział głównie polscy muzycy. Swój udział zapowiedzieli też artyści z Litwy, Ukrainy i Niemiec. Organiści uczestniczący w festiwalu grają na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.
W programie festiwalu przewidziano 10 koncertów. Odbywają się one tradycyjnie w poniedziałkowe wieczory w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów. Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest zawsze bezpłatny.
Tegorocznemu festiwalowi towarzyszy wystawa leżajskich fotografików poświęcona podkarpackiej sztuce sakralnej.
Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.
Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.(PAP)
api/ drag/