Recital litewskiej organistki Karoliny Juodelyte oraz koncert Wrocławskiego Kwartetu Skrzypcowego znajdą się w programie poniedziałkowego koncertu 23. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku (Podkarpackie).
W leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów w pierwszej części wieczornego koncertu publiczność wysłucha w wykonaniu Karoliny Juodelyte takich kompozycji jak m.in.: Passacaglia c-moll, BWV 582, Choralvorspiel „Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ“ aus dem „Orgelbuechlein", BWV 639 Jana Sebastiana Bacha, Toccata Prima aus Apparatus musico-organisticus Georga Muffata, czy Tiento XXV Francisca Correa de Arauxo.
W programie drugiej części koncertu, tzw. kameralnej, Wrocławski Kwartet Skrzypcowy zaprezentuje festiwalowej publiczności sześć fragmentów z opery „Czarodziejski flet” Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także Concerto a 4 Violini n.2 D-dur Georga Phillipa Telemanna czy dzieło Opera Suite Jeana Phillipe’a Rameau.
W festiwalu, który rozpoczął się 23 czerwca i potrwa do 25 sierpnia, biorą udział głównie polscy muzycy, choć w programie imprezy znalazły się też koncerty artystów z Litwy, Ukrainy i Niemiec. Organiści uczestniczący w festiwalu grają na słynnych, barokowych organach, pochodzących z końca XVII wieku.
W programie festiwalu przewidziano 10 koncertów, które odbywają się zawsze w poniedziałkowe wieczory w leżajskiej Bazylice Ojców Bernardynów. Wstęp na wszystkie festiwalowe koncerty jest tradycyjnie bezpłatny.
Tegorocznemu festiwalowi towarzyszy wystawa leżajskich fotografików poświęcona podkarpackiej sztuce sakralnej.
Leżajskie organy uznawane są za jedne z najdoskonalszych w Europie. W kraju porównać je można jedynie z organami oliwskimi i w Kamieniu Pomorskim. Jako jedyne w Polsce są instrumentem czysto mechanicznym, bez udoskonaleń elektronicznych. Mają w sumie 6 tys. piszczałek. Największe z nich mierzą 10,5 m wysokości, natomiast najmniejsze - 5 cm.
Organy tworzą: duży instrument w nawie głównej świątyni i dwa mniejsze - w nawach bocznych. Są one zespolone w jednym chórze muzycznym. Każdy ma jednak oddzielną klawiaturę ręczną i nożną. Podczas koncertu na trzech instrumentach, komunikacja między organistami nie jest łatwa, ponieważ stanowiska gry oddzielone są od siebie filarami chóru. Jednak koncerty na trzech instrumentach odbywają się rzadko.(PAP)
api/ as/