Nagrody miesięcznika „Magazyn Literacki KSIĄŻKI” dla Książek Roku, wręczono w środę po raz dwunasty w warszawskiej Bibliotece Narodowej. Wydawcą Roku zostało wydawnictwo G+J Książki, za Wydarzenie Roku uznano akcję "Czytam sobie" organizowaną przez oficynę Egmont Polska.
Książkami Roku Magazynu Literackiego Książki zostały: „Wielka księga patriotów polskich” (Biały Kruk), „Ostatnie rozdanie” Wiesława Myśliwskiego (Znak), „Ludzka rzecz” Pawła Potoroczyna (Wydawnictwo W.A.B.), „Legion” Elżbiety Cherezińskiej (Zysk i S-ka), „Obłęd `44” Piotra Zychowicza (Rebis) oraz „Za żelazną kurtyną” Anne Applebaum (Agora i Świat Książki).
Co miesiąc zespół redakcyjny "Magazynu Literackiego KSIĄŻKI" pod przewodnictwem Krzysztofa Masłonia wybiera cztery tytuły, które zasługują na szczególną uwagę czytelnika ze względu na swoje wartości poznawcze, literackie czy artystyczne. Wyróżnione pozycje otrzymują tytuł Książki Miesiąca. W ten sposób przez cały rok powstaje lista 48 tytułów spośród których zostaje wybranych sześć Książek Roku.
Książkami Roku Magazynu Literackiego Książki zostały: „Wielka księga patriotów polskich” (Biały Kruk), „Ostatnie rozdanie” Wiesława Myśliwskiego (Znak), „Ludzka rzecz” Pawła Potoroczyna (Wydawnictwo W.A.B.), „Legion” Elżbiety Cherezińskiej (Zysk i S-ka), „Obłęd `44” Piotra Zychowicza (Rebis) oraz „Za żelazną kurtyną” Anne Applebaum (Agora i Świat Książki).
Od 2006 roku przyznawana jest nagroda specjalna dla Wydawcy Roku. W tym roku ten tytuł przypadł Wydawnictwu G+J Książki (obecnie Burda Książki) za "mistrzowską umiejętność inicjowania wydarzeń edytorskich przekładających się na sukces biznesowy" - jak napisano w komunikacie jury. „Aby osiągnąć długotrwały sukces w branży wydawniczej, nie wystarczą nabywanie licencji, dobra dystrybucja i promocja, trzeba też umieć samemu inicjować wydarzenia edytorskie. Wymaga to doświadczenia, wyobraźni, umiejętności przewidywania, znajomości oczekiwań czytelników i dobrych kontaktów z autorami. Jednym słowem jest to kapitał, jakim dysponują najbardziej doświadczeni wydawcy. Iga Rembiszewska i jej zespół redaktorski osiągnęli w tym mistrzostwo. To sprawnie działająca fabryka wydarzeń wydawniczych” – pisze Łukasz Gołębiewski w styczniowym „Magazynie Literackim KSIĄŻKI”.
Nagrodę za Wydarzenie Roku redakcja „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” przyznała Wydawnictwu Egmont Polska za "rozmach i efektywność proczytelniczej akcji +Czytam sobie+”. Celem tej zainicjowanej pod koniec października zeszłego roku akcji jest pokazanie dzieciom, że samodzielne czytanie jest dobrą zabawą, a nauka czytania może być radosna i ciekawa. Przygotowano specjalne książeczki opracowane w ten sposób, że dzieci na różnych poziomach nauki czytania, są w stanie oddawać się samodzielnej lekturze.
„+Czytam sobie+ to sposób na komunikację dzieciom pewnego stanu świadomości – przekazu dotyczącego pozytywnych wpływów czytania na całe ich przyszłe życie. W sposób nieodstręczający od nauki, lecz wprost przeciwnie - ukazujący, że książka może stać się najlepszym przyjacielem dziecka, i to na długie lata. +Czytam sobie+ to także już ponad pół miliona książek, które trafiły lub trafią do rąk polskich dzieci" – pisze Paweł Waszczyk w styczniowym „Magazynie Literackim KSIĄŻKI”
W tym roku redakcja przyznała również Nagrodę Specjalną za Najlepszą Publicystykę, która przypadła wydawnictwu Biały Kruk za publikację „Oburzeni” z fotografiami Adama Bujaka i esejami m.in. Jarosława Kaczyńskiego, Antoniego Macierewicza, Krzysztofa Masłonia, Jana Pospieszalskiego, o. Tadeusza Rydzyka i Ewy Stankiewicz. „Autorzy tekstów zawartych w książce „odsłaniają mechanizmy funkcjonowania systemu, który jest swoistym mikstem epoki PRL z demokracją, wolnego rynku z gospodarką mafijną, wolności ze swawolą, kultury z dehumanizacją życia" - uważa Piotr Dobrołęcki z jury nagrody.
Po raz czwarty wręczono również Nagrody miesięcznika „Notes Wydawniczy". Przypadły one Wydawnictwu Nasza Księgarnia za "pielęgnację bezcennej dla polskiej kultury marki, odważne wchodzenie w nowe segmenty wydawnicze oraz umiejętne łączenie biznesu z odpowiedzialnością za rynek" oraz Wydawnictwu Prószyński Media za "skuteczne opieranie się wiejącym nie zawsze w plecy rynkowym podmuchom, kontynuację najlepszych wartości marki i śmiałe eksplorowanie nowych obszarów". (PAP)
aszw/ ls/