Narodowy Stary Teatr w Krakowie za spektakl „Król Lear” w reżyserii Jana Klaty otrzymał Złotego Yoricka podczas 19. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. O tytuł na najlepszą polską inscenizację dzieł Williama Szekspira ubiegały się trzy teatry.
Werdykt Jury 22. Konkursu o Złotego Yoricka został ogłoszony w niedzielę wieczorem w drewnianym foyer Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Do finału tegorocznego Konkursu o Złotego Yoricka, czyli „Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira” w sezonie 2014/2015, oprócz zwycięskiego, zakwalifikowały się Teatr im. Słowackiego w Krakowie ze spektaklem „Kto wyciągnie kartę wisielca, kto błazna?” wg „Króla Leara” W. Szekspira, w reż. Pawła Miśkiewicza i Teatr Polski we Wrocławiu ze spektaklem „Burza” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego.
W przekazanym PAP komunikacie Przewodniczący Jury, Jacek Kopciński uznanie „Króla Leara” za najlepsze przedstawienie uzasadnia tym, że "Jan Klata w swojej oryginalnej interpretacji +Króla Leara+ postawił fundamentalne pytania o źródła ludzkiej władzy na ziemi, możliwość abdykacji władcy, który sprawuje swój urząd z boskiego nadania, oraz duchowy wymiar śmierci króla, który w spektaklu jest papieżem". "Jurorzy docenili spójną koncepcję estetyczną spektaklu, jego klarowną kompozycję oraz warsztat artystów zaangażowanych w realizację wizji reżysera" - czytamy w komunikacie.
W przekazanym PAP komunikacie Przewodniczący Jury, Jacek Kopciński uznanie „Króla Leara” za najlepsze przedstawienie uzasadnia tym, że "Jan Klata w swojej oryginalnej interpretacji +Króla Leara+ postawił fundamentalne pytania o źródła ludzkiej władzy na ziemi, możliwość abdykacji władcy, który sprawuje swój urząd z boskiego nadania, oraz duchowy wymiar śmierci króla, który w spektaklu jest papieżem".
Teatrolog, redaktor i recenzent Didaskaliów i miesięcznika "Teatr", Łukasz Drewniak, który m.in. wybrał trzy finałowe spektakle podał, że „Król Lear” Jana Klaty rozgrywa się w Watykanie. Stary Lear to nie król, ale Papież. Ocenił, że "zmiana tożsamości bohatera, zmiana czasu i miejsca akcji, rozwiązuje wiele zagadek szekspirowskich, jednocześnie Szekspir służy Klacie tylko jako parawan, tekst pomocniczy wykorzystywany zamiast innej, nienapisanej jeszcze sztuki o Papieżu, który chorował i abdykował". Drewniak podał, że "Lear Jerzego Grałka to postać-hybryda – jego choroba przypomina chorobę Jana Pawła II, decyzja o abdykacji – Benedykta XVI".
Wyboru tegorocznego laureata Złotego Yoricka dokonało pięcioosobowe jury w składzie: Jacek Kopciński – przewodniczący Jury, Igor Gorzkowski, Joanna Puzyna-Chojka, Łukasz Drewniak i Barbara Świąder-Puchowska.
W tegorocznej edycji Konkursu o Złotego Yoricka wzięło udział 9 spektakli z teatrów z całej Polski. Oprócz finalistów były też: Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie ze spektaklem „Poskromienie złośnicy” w reż. Michała Kotańskiego, Teatr Dramatyczny M. St. Warszawy ze spektaklem „Kupiec wenecki” w reż. Aldony Figury, Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni ze spektaklem „Otello” w reż. Waldemara Raźniaka, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie ze spektaklem „Hamlet” w reż. André Hübnera - Ochodlo,Teatr IMKA w Warszawie ze spektaklem „Hamlet” w reż. Joanny Drozdy i Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu ze spektaklem „Sen nocy letniej” w reż. Pawła Świątka.
Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira” (w skrócie: Konkurs o Złotego Yoricka), odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku.
W ramach Konkursu swoje realizacje pokazywali najwięksi polscy reżyserzy, jak: Krzysztof Warlikowski, Maciej Prus, Grzegorz Wiśniewski czy Jan Klata.
Podczas kończącego się w niedzielę wieczorem 19. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku pokazanych zostało, w nurcie głównym, 13 przedstawień z siedmiu krajów oraz 17 spektakli w ramach SzekspirOFF.
Nowym wydarzeniem podczas festiwalu były Critics Corner, czyli otwarte debaty w języku angielskim z widzami festiwalowymi poświęcone spektaklowi wystawionemu poprzedniego dnia z udziałem wybitnych szekspirologów z Polski i świata (prof. Marta Gibińska, prof. Jay L. Halio, prof. Tom Clayton). (PAP)
bls/ dym/