W sobotę minie rok od otwarcia nowej siedziby Cricoteki w Krakowie. Od tego czasu placówka zorganizowała ponad 100 wydarzeń, odwiedziło ją ponad 36 tys. osób. Jednym z większych przedsięwzięć było rozpoczęcie cyklu tematycznych prezentacji twórczości Tadeusza Kantora.
Wśród najpopularniejszych wydarzeń były wystawy „Nic 2 razy”, „The Book Lovers” i "W mgnieniu oka”, a także spektakle z cyklu „Maszyna choreograficzna” czy „Polifonie”. W ofercie placówki znalazły się też zajęcia edukacyjne dla najmłodszych i projekcje filmowe. Jednym z większych przedsięwzięć było rozpoczęcie cyklu tematycznych prezentacji twórczości Kantora – odsłona pierwsza już się odbyła, odsłonę drugą – „Dzieciństwo” – można oglądać do 10 stycznia przyszłego roku.
Na środowej konferencji prasowej dyrektor Cricoteki Natalia Zarzecka przyznała, że w czasie rocznej działalności zaskoczeniem i wyzwaniem dla Cricoteki był przeciekający dach na przełomie roku – z tego powodu wystawy były niedostępne przez ponad dwa miesiące. Dyrektor nie kryła zadowolenia z powodu frekwencji - 36 tys. osób - tym bardziej, że – jak wspominała – niektórzy nie wierzyli, że Cricoteka przy Nadwiślańskiej będzie się cieszyła zainteresowaniem. „Mam nadzieję, że liczba zwiedzających będzie rosła” – dodała.
Wśród najpopularniejszych wydarzeń były wystawy „Nic 2 razy”, „The Book Lovers” i "W mgnieniu oka”, a także spektakle z cyklu „Maszyna choreograficzna” czy „Polifonie”. W ofercie placówki znalazły się też zajęcia edukacyjne dla najmłodszych i projekcje filmowe. Jednym z większych przedsięwzięć było rozpoczęcie cyklu tematycznych prezentacji twórczości Kantora – odsłona pierwsza już się odbyła, odsłonę drugą – „Dzieciństwo” – można oglądać do 10 stycznia 2016 r.
2015 rok UNESCO ogłosiło Rokiem Kantora. W tym też roku przypada setna rocznica urodzin artysty. Z tej okazji Cricoteka przypomina twórczość Kantora nie tylko w swojej placówce, ale i w innych instytucjach kultury w Polsce oraz na świecie.
„Setna rocznica to wielkie wyzwanie dla całego naszego zespołu. Wydajemy bardzo dużo książek, jeździmy na wiele konferencji, uczestniczymy w kilku wystawach naraz. W zasadzie każdy z projektów organizowanych na całym świecie odbywa się z jakimś naszym udziałem” – mówiła Zarzecka.
Podkreśliła też, że nowa siedziba Ośrodka Dokumentacji i Twórczości Tadeusza Kantora otrzymała wiele nagród architektonicznych. Nową siedzibę wyróżnia oryginalny wygląd. Wielofunkcyjny obiekt powstał z połączenia zabudowań zabytkowej Elektrowni Podgórskiej i nowoczesnego, wysokiego na ponad 20 metrów budynku - galerii nad elektrownią. Spodnia powierzchnia galerii została wyłożona lustrzaną taflą, która odbija dachy stojących pod nią budynków elektrowni oraz plac widowiskowy wokół nich.
W sobotę placówka będzie świętowała pierwszą rocznicę działalności w nowej siedzibie. Z tej okazji odbędą się zwiedzania wystaw, warsztaty dla dzieci oraz inauguracja kolejnej odsłony projektu „Maszyna choreograficzna”.
Jednym z ciekawszych wydarzeń będzie spacer z Cricoteki, przez Galerię-Pracownię przy ul. Siennej, do Międzynarodowego Centrum Kultury. Uczestnicy spaceru zostaną oprowadzeni po ekspozycjach w tych placówkach.
Późnym popołudniem w Cricotece odbędzie się inauguracja projektu „Maszyna choreograficzna”. „Celem projektu, na który złoży się cykl spektakli, jest szukanie powiązań pomiędzy współczesną choreografią a twórczością Tadeusza Kantora” – powiedziała kuratorka „Maszyny choreograficznej” Anna Królica.
Zbliżająca się edycja projektu będzie poświęcona niemieckiemu malarzowi i rzeźbiarzowi Oskarowi Schlemmerowi (1888-1943), który wywarł istotny wpływ na twórczość Kantora. Śladów tych wpływów należy szukać we wczesnych spektaklach Kantora, jak: „Śmierć Tintagilesa”, „Balladyna”, „Powrót Odysa”. Schlemmer, podobnie jak Kantor, nie zajmował się bezpośrednio tańcem ani choreografią, ale przestrzeń i ruch odgrywały istotną rolę w ich twórczości.
Podczas inauguracji projektu widzowie obejrzą premierę spektaklu „Chipping” Niemki Anny Konjetzky, podczas którego – jak zapowiedzieli realizatorzy - publiczność będzie mieć wrażenie, że „scena jest w ciągłym ruchu”. Przedstawienie poprzedzi wykład prof. Małgorzaty Leyko o twórczości Oskara Schlemmera.
Cricoteka dysponuje największą kolekcją dotyczącą działalności teatralnej Kantora. Zbiory archiwalne tej instytucji liczą blisko 32 tys. archiwaliów, które są pogrupowane w pięciu działach: pierwszy zawiera materiały oryginalne (rękopisy, maszynopisy, rysunki, grafiki), drugi - wydawnictwa, publikacje i druki. W trzecim są recenzje, artykuły, wywiady, w czwartym - materiały audiowizualne, filmy, fotografie, nagrania audio. Piąty dział to varia - nagrody, listy gratulacyjne itp. Dodatkowo kolejne działy kolekcji liczą 248 kostiumów, 602 obiektów teatralnych i prawie 30 rysunków i obrazów. (PAP)
bko/ agz/