Amerykański kompozytor awangardowy La Monte Young będzie jedną z gwiazd 58. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień". Impreza odbywać się będzie od 18 do 26 września w Warszawie.
Publiczność będzie mogła wysłuchać 19 koncertów i zapoznać się z czterema instalacjami. Hasłem tegorocznej edycji festiwalu będzie muzyczny neologizm "Dynamistatyka".
Jak tłumaczył na wtorkowej konferencji prasowej dyrektor festiwalu Tadeusz Wielecki, słowo to "wskazuje na niejednoznaczność tak istotnego dla muzyki pojęcia, jakim jest dynamika".
"Nie da się z muzyki wypreparować czystej dynamiczności bądź statyczności: jedno płynnie może przechodzić w drugie i odwrotnie, muzyka może być statyczna i dynamiczna zarazem. Dobrym przykładem będzie tu górski strumień z jego nieustającą zmiennością akustycznych zdarzeń (...). Ta dziwna i tajemnicza sytuacja jest zjawiskiem dla muzyki immanentnym, ale szczególnie w muzyce współczesnej dochodzi do głosu jako przedmiot zabiegów kompozytora, jego świadomej gry z czasem i percepcją słuchacza" - tłumaczył Wielecki.
Paradoks terminu "dynamistatyka" ilustrować mają kompozycje, jakie wybrzmią podczas koncertów "Warszawskiej Jesieni". Jednym z większych wydarzeń tegorocznej imprezy będzie wykonanie 70-minutowej kompozycji "The Second Dream of the High-Tension Line Stepdown Transformer", przeznaczonej na osiem trąbek. Autorem utworu jest La Monte Young - uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych kompozytorów amerykańskich, pionier muzycznego minimalizmu - odrzucającą serializm, natłok dźwięków i nadmierną złożoność kompozycji; podstawią minimalizmu jest przejrzystość i melodyjność utworu. Będzie to pierwsze wykonanie tego, powstałego w 1962 r., dzieła w Polsce.
Wykona go The Theatre of Eternam Music Brass Ensemble pod kierownictwem Marco Blaauwa, podczas koncertu w hali Praskiej Drukarni. Podczas tegorocznej odsłony festiwalu zabrzmią także inne przykłady kompozycji "czasu zatrzymanego" - "Slices" Alvina Luciera, na wiolonczelę i orkiestrę oraz "Baobab" Philla Niblocka.
Przedstawicielami muzyki, charakteryzującej się ustawiczną zmiennością i ruchem, określanej przez organizatorów "muzyką akcji", będą kompozycje inspirowane estetyką elektronicznego nurtu "glitch". Publiczność wysłucha m.in. utworu "Fremdkoerper #3 (mit Michael Jackson)" belgijskiego twórcy Stefana Prinsa, "in Vivo" Raphaela Cendo, a także czterdziestominutowe dzieło "New York Triptych" Jamesa Dillona, "La Chute d'Icare" Briana Ferneyhougha oraz "Zones de turbulences" Philippe'a Manoury'ego.
Pojawią się także przedstawiciele "muzyki dynamicznej" nurtu "noise" - w Soho Factory zabrzmi "Expanded music" Merzbowa oraz "Inoculate?" Kaspera T. Toeplitza.
W pustostanach zabytkowej kamienicy przy ulicy Nowogrodzkiej 4 zaaranżowana zostanie muzyczna instalacja, na którą złoży się siedem kompozycji na taśmę Włodzimierza Kotońskiego, łącznie z pionierską "Etiudą konkretną (Na jedno uderzenie w talerz)" z roku 1958. Instalacji muzycznej towarzyszyć będzie inna praca, nagranie głosów dawnych lokatorów kamienicy.
W programie koncertu finałowego Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykona m.in. kompozycję "Double Up" Simona Steena-Andersena, "Wielkie przejście" Jerzego Kornowicza oraz "Fisher King" Rolfa Wallina, podczas którego solistą będzie trębacz Hakan Hardenberger.
Odbędą się także imprezy towarzyszące: wykłady, konferencja, prezentacje książek, panele dyskusyjne oraz program "Mała Warszawska Jesień", festiwal muzyki współczesnej dla najmłodszych słuchaczy.
Szczegółowy program 58. edycji "Warszawskiej Jesieni" dostępne są na stronie internetowej www.warszawska-jesien.art.pl (PAP)
pj/ agz/