Koncerty kwartetu Marcina Olaka, Michała Jacaszka, grup Klezmafor i RotFront będą największymi atrakcjami tegorocznej, 7. edycji festiwalu Nowa Muzyka Żydowska. Impreza odbywać się będzie od 14 do 17 kwietnia w Warszawie.
Tegoroczna odsłona festiwalu, prezentującego najnowsze nurty muzyczne, związane z jazzem i muzyką żydowską, rozpocznie się 14 kwietnia w warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Dla widowni zagra kwartet gitarzysty Marcina Olaka w programie pt. "Droga przez Besarabię". Olakowi towarzyszyć będą: skrzypek Patryk Zakrocki, kontrabasista Maciej Szczyciński i perkusista Krzysztof Szmańda. Będzie to jednocześnie koncert promocyjny płyty "Bessarabian Journey".
Jak podkreślił Miron Zajfert, dyrektor artystyczny festiwalu, Nowa Muzyka Żydowska "dąży do odczytania szeroko pojętej żydowskiej tradycji muzycznej jako swoistego pierwiastka, który inspiruje współczesnych twórców". "Jesteśmy festiwalem otwartym i poszukującym, a naszą drogę wyznaczają: muzyczna wrażliwość i twórcza indywidualność zaproszonych gości oraz bliskie im, nie rzadko radykalne, różnorodne stylistyki, brzmienia i gatunki" - powiedział.
Program "Droga przez Besarabię" przygotowany został specjalnie na potrzeby festiwalu. Jak tłumaczą organizatorzy, muzycy "opowiadają w nim językiem muzyki XXI wieku o swoich fascynacjach światem, którego już nie ma - światem muzyki Żydów z Besarabii. Za nimi godziny słuchania archiwalnych płyt, studiowania starych nut z kijowskich archiwów i odkrywania wyjątkowego piękna dawnych, słodko-gorzkich żydowskich melodii".
Tego samego dnia przed warszawską publicznością zagra Michał Jacaszek w programie "Bramy nieba". Kompozytorowi i multiinstrumentaliście, jednemu z najpopularniejszych przedstawicieli muzyki elektronicznej w Polsce, akompaniować będzie formacja Vocal Varshe w składzie: Olga Wądołowska (mezzosopran), Anna Woźnicka (sopran), Jakub Sitarski (tenor). Wizualizacje przygotował Sylwester Łuczak.
"Bramy nieba" powstały w wyniku wrażenia, jakie na Jacaszku zrobił widok reliefów autorstwa wybitnego amerykańskiego abstrakcjonisty Franka Stelli oraz przedwojenne zdjęcia i rysunki drewnianych synagog.
Następnego dnia festiwal przenosi się do klubu Palladium, gdzie wystąpi grupa Bum Bum Orkestar, laureaci ubiegłorocznego Festiwalu Polskiego Radia "Nowa Tradycja". Zespół, łączący wpływy muzyki żydowskiej, bałkańskiej i polskiej, tworzą: Oliwier Andruszczenko (klarnet, saksofon), Mateusz Wachowiak (akordeon, śpiew, ukulele), Robert Lipka (akordeon, śpiew), Damian Marat (trąbka), Piotr Krukowski (trąbka), Piotr Janiec (tuba), Bartosz Stępień (sakshorn tenorowy), Mateusz Sieradzan (tapan, śpiew), Olga Tołwińska (śpiew). Koncert połączony będzie z promocją płyty "Niesiądz".
Następnie zagra grupa Klezmafor: Andrzej Czapliński (skrzypce, śpiew), Wojciech Czapliński (klarnet, saksofon, śpiew), Rafał Grząka (akordeon), Gabriel Tomczuk (kontrabas, syntezatory), Tomasz Waldowski (perkusja, syntezatory, bałałajka). Jak przypomnieli organizatorzy, zespół jest "rozpięty między Lublinem, Białymstokiem i Warszawą i właśnie z klezmerskich tradycji tych regionów czerpie inspiracje (...) Brzmienie tradycyjnych instrumentów muzycy doprawiają dużą dawką elektroniki".
16 kwietnia Nowa Muzyka Żydowska wraca do klubu Palladium, gdzie wystąpi grupa RotFront - Emigrantski Raggamuffin Kollektiv. Założony przez Jurija Gurzhy'ego i Simona Wahorna, gitarzystów z Ukrainy i Węgier, międzynarodowy kolektyw czerpie z muzycznego dorobku Europy. W swojej twórczości sięga po wpływy muzyki klezmerskiej, hip-hopu, reggae czy dance. Grupę tworzą: Jurij Gurzhy (gitara, bas, śpiew), Simon Wahorn (gitara, bas, śpiew), Katia Tasheva (wokal), Max Spona (śpiew), Max Hacker (klarnet), Bernhard Ullrich (saksofon), Jakob Kierach (perkusja).
Ostatni dzień 7. edycji festiwalu Nowa Muzyka Żydowska odbędzie się w Synagodze im. Nożyków. Grupa "TAW", która zagra dla stołecznej publiczności, składa się z DJ Lenara (gramofon, looper), Edyty Czerniewicz (wiolonczela) i Mikołaja Pałosza (wiolonczela). Projekt powstał jako hołd dla polskiej tradycji kantoralnej.
DJ Lenar odszukał w jednym z antykwariatów w Tel Awiwie kolekcję płyt z nagraniami przedwojennych kantorów warszawskiej Wielkiej Synagogi na Tłomackiem: Gersona Siroty, Mosze Kusewickiego oraz chóru Dawida Ajzensztadta. Korzystając z nowoczesnych technik dokonał aranżacji archiwalnych nagrań: poddał je kreatywnemu montażowi muzycznemu, tworząc z nich kompozycję, która przybrała kształt jednolitego kolażu.
Szczegółowy program imprezy dostępny jest na stronie internetowej www.nowamuzykazydowska.pl (PAP)
pj/ agz/