Opera będzie główną bohaterką 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień" - zapowiedział dyrektor festiwalu Tadeusz Wielecki. Dodał, że "współczesna opera jest gatunkiem spektakularnym, widowiskiem".
"Tegoroczna +Warszawska Jesień+ będzie wyjątkowa, ponieważ jej tematem jest krąg opery - powiedział PAP Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu. - Opera jest bodaj najbardziej żywotnym gatunkiem muzycznym, a przy tym jest gatunkiem spektakularnym. Współczesna opera dobrze się komponuje z kulturą popularną, podoba się szerszej publiczności, a nie tylko bywalcom filharmonii. Jest też znakomitym obszarem poszukiwania nowych brzmień, terenem eksperymentów, przekraczania granic gatunków, operowania nowymi technologiami w poszukiwaniu oryginalnych brzmień i narracji muzycznych, co jest przecież ideą naszego festiwalu".
W programie WJ wśród para- i -operowych wydarzeń wymieniane są: warszawska premiera "Czarodziejskiej Góry" – opery Pawła Mykietyna w Nowym Teatrze, mikroopera dla dzieci, a nawet dla rodzin "Milcząca rybka" Jarosława Siwińskiego w ramach Małej Warszawskiej Jesieni, memoopera Marty Śniady w CSW Zamek Ujazdowski, "Le Malentendu" Fabiana Panisello wg. dramatu Alberta Camus.
"Tegoroczna +Warszawska Jesień+ będzie wyjątkowa, ponieważ jej tematem jest krąg opery - powiedział PAP Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu. - Opera jest bodaj najbardziej żywotnym gatunkiem muzycznym, a przy tym jest gatunkiem spektakularnym. Współczesna opera dobrze się komponuje z kulturą popularną, podoba się szerszej publiczności, a nie tylko bywalcom filharmonii.
Ponadto ważnym punktem "operowego" programu będzie multimedialna opera "Aaron S" Sławomira Wojciechowskiego, która powstała - jak zaznacza Wielecki - na zamówienie festiwalu. Jej bohaterem jest dość tragiczna postać Aarona Swartza – amerykańskiego programisty, publicysty, działacza politycznego i haktywisty; staje się on symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji. Tytułowy Aaron S jest jednocześnie wzorem nonkonformizmu w podejściu do brzmieniowości, warstwy językowej, ideowej, a nawet konstrukcji instrumentów.
Dyrektor festiwalu poleca "Zagubioną autostradę" (Lost Highway) - operę Olgi Neuwirth z librettem kontrowersyjnej noblistki Elfriede Jelinek. Tu głównym bohaterem, obok schizofrenicznego Freda/Pete’a jest w równym stopniu muzyka, jak i obraz video. "I to jest właśnie znakomity przykład jak nowoczesne technologie służą do budowania przestrzeni dźwięku" - zauważa Wielecki.
Zwieńczeniem operowego nurtu festiwalu będą dwa dzieła jednej z głównych postaci festiwalu Salvatore Sciarrino: "Infinito Nero" oraz "Luci mie traditrici”; każde z nich będzie wykonane dwukrotnie, podobnie jak w przypadku "Czarodziejskiej góry" Pawła Mykietyna, by zapewnić możliwość ich wysłuchania jak największej liczbie osób.
Festiwal zainauguruje utwór, który przypomni, że sztuka była najpierw naturą, zanim stała się częścią kultury. Dźwiękową opowieść o przemianie drzewa w muzykę, a może raczej o muzyce zainspirowanej drzewami, zagrają na fletach Łukasz i Agata Długosz podczas wykonania "Lasów deszczowych" Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Tego samego dnia, a właściwie nocą - jak zapowiadają organizatorzy - pierwsza muzyczna gratka dla wielbicieli teatru instrumentalnego, trash music i brzmiących obiektów „dziwnych” - "Angel View" Juliany Hodkinson.
"+Warszawska Jesień+ jak zwykle skupi się na nowych brzmieniach, niespotykanych narracjach, improwizowanych opowieściach, blaskach, cieniach i przestrzeniach współczesnej sonosfery, fonosfery i audiosfery " - podsumowuje dyr. Wielecki.
Publiczność będzie miała okazję poznać wiele premierowych utworów, znanych i debiutujących w Polsce artystów, zespołów i orkiestr, m.in:. GrauSchumacher Piano Duo, Spółdzielnię Muzyczną, SCENATET czy lux: NM z Berlina. Oprócz wymienionych usłyszeć będzie można dzieła kompozytorów, m.in.: Marka Andre, Marcina Bortnowskiego, Ondreja Adámka, Brigitty Muntendorf, Zofii Dowgiałło i innych.
59. Festiwal zagości w bardzo popularnych i mniej znanych miejscach koncertowych całej Warszawy: Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Uniwersytecie Muzycznym, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach: Nowym i IMKA - poinformowała PAP Anna Kierkosz z biura prasowego festiwalu.
Oficjalna strona „Warszawskiej Jesieni” to: www.warszawska-jesien.art.pl
59. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „+Warszawska Jesień+ - W oparach opery" odbywać się będzie od 16-24 września 2016. (PAP)
abe/ agz/