Multimedialna opera "Aaron S”, której głównym bohaterem jest amerykański programista, publicysta, działacz polityczny i internetowy, zostanie wykonana w środę 21 września w Teatrze Imka w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".
Multimedialna opera "Aaron S" Sławomira Wojciechowskiego, powstała na zamówienie festiwalu "Warszawska Jesień". Jej bohaterem jest tragiczna postać Aarona Swartza – amerykańskiego programisty, publicysty, działacza politycznego i haktywisty.
Aaron Swartz urodził się 8 listopada 1986 r. w Chicago. 13 stycznia 2013 został znaleziony martwy w apartamencie na nowojorskim Brooklynie. Według lekarza sądowego popełnił samobójstwo.
Już jako nastolatek uczestniczył w pracach nad tworzeniem standardów internetowych. W wieku 13 lat został współautorem specyfikacji RSS 1.0. Zaprojektował, z Johnem Gruberem, język formatowania Markdown, a także uczestniczył w pracach nad innymi projektami informatycznymi.
Studiował na Uniwersytecie Stanforda, ale porzucił uczelnię, by zająć się uruchomieniem firmy internetowej Infogami. Wewnętrzna struktura Infogami była oparta o mechanizm wiki, która stała się przedmiotem zainteresowania Swartza. Swartz napisał m.in. esej: „Who Writes Wikipedia", w którym zajmuje się autorami Wikipedii.
Swartz zajmował się przede wszystkim działalnością społeczno-polityczną. Działał w watchdog.net i był członkiem zarządu organizacji politycznej Change Congress. W 2010 roku został pracownikiem naukowym na Uniwersytecie Harwarda. W 2008 roku opublikował manifest nawołujący do radykalnych działań na rzecz otwartego dostępu do publikacji naukowych.
19 lipca 2011 Swartz został oskarżony przez prokuratora stanu Massachusetts o m.in. włamanie do należącej do MIT bazy danych JSTOR i nielegalne pobranie ponad 4 mln artykułów naukowych, do których dostęp jest płatny. Swartz sam zgłosił się do dyspozycji władz, nie przyznając się do winy w żadnym z zarzucanych mu czynów i został zwolniony po wpłaceniu kaucji w wysokości 100 tys. dolarów. JSTOR wydał oświadczenie, że nie będzie ścigać Swartza w postępowaniu cywilnym.
"+Aaron S+ jest ważnym punktem operowego repertuaru +Warszawskiej jesieni+" - powiedział PAP Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu. Tytułowy Aaron S staje się - według Wieleckiego - symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji. A jednocześnie ta multimedialna kompozycja jest wzorem nonkonformizmu w podejściu do brzmieniowości, warstwy językowej, ideowej, a nawet konstrukcji instrumentów.
W utworze - o czym można było się przekonać podczas wtorkowej próby medialnej w Teatrze Imka - treści muzyczne, literackie i wizualne zostały połączone poprzez "wspólne technologie i translacje intermedialne". "Służą temu - jak zaznacza Paweł Krzaczkowski, autor libretta - specjalnie skonstruowane na potrzeby opery urządzenia analogowe, elektroniczne i cyfrowe programy do syntezy mowy".
Opera "Aaron S." dzieli się formalnie na trzy części. Tekst został napisany w trzech językach: angielskim, polskim, niemieckim.
Operę "Aaron S." stworzył Kolektyw Aaron S: Sławomir Wojciechowski, kompozycja, Paweł Krzaczkowski, libretto, Krzysztof Cybulski, konstrukcja instrumentów, software, Norman Leto, wideo. Utwór wykonuje renomowany zespół muzyków LUX:NM Contemporary Music Ensemble Berlin: Małgorzata Walentynowicz, fortepian, Ruth Velten, saksofon,Silke Lange, akordeon, Wolfgang Zamastil, wiolonczela, Florian Juncker, puzon. Za reżyserie dźwięku odpowiadają Robert Moigas, Filip Zaborowski. (PAP)
abe/ mow/