„Opowieść o Piotrusiu i Wilku” opartą na motywach bajki symfonicznej Sergiusza Prokofiewa, przygotował Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Reżyserem przedstawienia w formie pantomimy, którego premierę zaplanowano na sobotę, jest Bartłomiej Ostapczuk.
„Niezmiernie mi miło, że tak prestiżowy repertuar trafia na deski teatru +Kubuś+ w tak nieoczywistej formie, jaką jest pantomima. To drugi nasz spektakl wykorzystujący język pantomimy. Myślę, że powoli ta forma będzie się stawała naszą marką rozpoznawalną, i to dzięki współpracy z cenionym twórcą pantomimy w Polsce i na świecie” – podkreślał podczas konferencji prasowej dyrektor teatru Robert Drobniuch, przedstawiając Ostapczuka.
Ostapczuk przygotował scenariusz inscenizacji - jest też jej reżyserem, autorem kostiumów i opracowania muzycznego.
Jak mówił, przygotowując się do pracy nad scenariuszem, który miał się opierać na słynnej bajce – jaką większość osób kojarzy z postaciami tytułowego chłopca, jego dziadka i zwierząt oraz ich przygodami – pomyślał, że cechy charakterystyczne dla zwierząt, chciałby znaleźć w elementach charakteru ludzi. „Tak zaczęliśmy pisać tę historię, odchodząc od idei zwierząt jako takich, a skupiając się na postaciach, relacjach i osobach, które w moim odczuciu uosabiają i ukazują często w sposób esencjonalny pewne elementy charakterystyczne właśnie dla zwierząt” – opisywał Ostapczuk.
W sztuce jest wykorzystywana muzyka Prokofiewa. „Starałem się znaleźć wykonania, które nie są oczywiste i pozostawiają bardzo dużo miejsca wyobraźni widza” – zaznaczył Ostapczuk.
Twórca podkreślił, że sztuka teatru pantomimy charakteryzuje się tym, że pozostawia widzowi dużą dowolność interpretacji. „Dlatego jedna pokazywana scena może być odczytana na różne sposoby i w tym upatruję piękna teatru pantomimy. Spektakl trzeba zobaczyć, żeby nie tylko zrozumieć, ale przede wszystkim, żeby poczuć sztukę teatru pantomimy” – ocenił Ostapczuk.
W opracowaniu scenariusza i w pracy z aktorami pomagał artyście francuski reżyser teatru pantomimy, nauczyciel i scenarzysta Lionel Menard – uczeń i wieloletni współpracownik Marcela Marceau, uznawanego za mima wszech czasów. „Podstawowa trudność, na którą się natknęliśmy na początku myślenia o spektaklu, to ukazanie historii - która słynie z tego, że jest prowadzona z narracją - bez używania słów. Staraliśmy się tak prowadzić ten spektakl, by każda z postaci była związana z określonym instrumentem, charakterem muzyki” – opisywał Menard.
Kieleckie przedstawienie jest skierowane do dzieci (powyżej 4. roku życia), ale jak zapewniają jego twórcy, może „urzec” także dorosłych widzów. Premiera w sobotę.
Fabuła bajki Prokofiewa „Piotruś i Wilk” (skomponowanej w 1936 r.) opowiada o nieśmiałym chłopcu, mieszkającym z dziadkiem. Spędzając beztrosko czas razem z przyjaciółmi: Kaczką, Ptaszkiem i Kotem, chłopiec nie przypuszczał, że wkrótce stanie się uczestnikiem dramatycznych wydarzeń, którym musi stawić czoła.
„Piotruś i Wilk” powstał jako utwór, który miał zapoznać dzieci z brzmieniem instrumentów i muzyką symfoniczną. Poza wykonanymi orkiestrowymi, bajka była wielokrotnie opracowywana jako widowiska baletowe i teatralne. Animowaną wersję klasycznego utworu, powstałą we współpracy łódzkiego Studia Se-ma-for i brytyjskiego BreakThru Films, w 2008 r. nagrodzono Oscarem.
Inscenizacja teatru „Kubuś” wzbogaca treść bajki o nowe wątki, a jej przesłanie nabrało więcej znaczeń i odniesień do współczesności.
Bartłomiej Ostapczuk jest aktorem i reżyserem autorem scenariuszy przedstawień pantomimy, autorem mimografii, ruchu scenicznego, konsultacji ruchowych i działań pantomimicznych w przedstawieniach teatrów dramatycznych i filmach.
Od 2005 r. jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu odbywającego się w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Artysta był pomysłodawcą i założycielem Warszawskiego Centrum Pantomimy, Teatru Pantomimy Mimo oraz Europejskiej Federacji Pantomimy. Współtwórca projektów i produkcji artystycznych w zakresie teatru pantomimy oraz teatru ruchu. Od 2005 r. prowadzi w Warszawie Studio Pantomimy.
Ostapczuk był wielokrotnym stypendystą „The School for Mime Theatre” w Stanach Zjednoczonych, uczył się również w Hiszpanii. Występował na scenach teatralnych m.in Japonii, Anglii, Niemiec, Chin, Rosji, Francji, Izraela, Korei Południowej, Ukrainy, Szwecji i Nowej Zelandii.(PAP)
ban/ mow/