Dwa statki-muzea, "Sołdek" i "Dar Pomorza", zostały w poniedziałek ponownie udostępnione dla zwiedzających po zimowej przerwie. Podczas niej na "Darze Pomorza" przeprowadzono remont kilku kabin - m.in. kabiny kapitana Karola Olgierda Borchardta.
O ponownym udostępnieniu obu zamkniętych dla zwiedzających w listopadzie ub.r. statków poinformowała Aleksandra Pielechaty z działu promocji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, pod którego pieczą znajdują się jednostki. Wyjaśniła, że na tak szybkie otwarcie statków pozwala w miarę łagodna zima. "Poza tym w poniedziałek w Pomorskiem rozpoczynają się ferie, w czasie których możemy spodziewać się licznych zwiedzających" – dodała.
Pielechaty wyjaśniła też, że – jeśli utrzymają się sprzyjające warunki pogodowe, to oba statki pozostaną otwarte nieprzerwanie aż do późnej jesieni, kiedy to tradycyjnie kończy się na nich sezon zwiedzania.
Zwykle zimową przerwę Narodowe Muzeum Morskie wykorzystuje na przeprowadzenie drobnych remontów czy prac konserwatorskich na jednostkach.
Pielechaty poinformowała, że w tym sezonie zimowym wyremontowano kilka kabin na "Darze Pomorza", w tym kabinę kapitana Karola Olgierda Borchardta. Dzięki specjalnej dotacji gdyńskiego samorządu przeprowadzono też renowację holu prowadzącego do salonu kapitańskiego. Drewniane ściany holu zostały oczyszczone z wielu warstw farby, a drewno poddano konserwacji, co przywróciło ścianom wygląd zbliżony do tego z 1930 roku, kiedy to żaglowiec stał się własnością Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni.
"Dar Pomorza" to statek-muzeum na stałe cumujący przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Trzymasztowa fregata o łącznej powierzchni żagli wynoszącej 2,2 tys. m kw. Najwyższy maszt jednostki ma ponad 41 m wysokości. Wyposażony w silnik pomocniczy statek mógł zabrać na pokład prawie 190 osób.
"Dar Pomorza" został zbudowany w 1909 r. w stoczni w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po I wojnie światowej jednostkę przejęli Francuzi, którzy także chcieli ją wykorzystywać do celów szkoleniowych. Plan ten nie doszedł jednak do skutku i ostatecznie, w 1929 r., jednostkę zakupił - za 7 tys. funtów szterlingów zebranych z datków społecznych, Pomorski Komitet Floty Narodowej.
Dla upamiętnienia ofiarności Pomorzan jednostce nadano imię "Dar Pomorza". Statek został przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni. Przez 51 lat - do 1982 r., służył jako jednostka szkoleniowa. Przez ten czas odbył 102 rejsy szkolne, przepływając w sumie pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie szkolenie przeszło ponad 13 tysięcy młodych adeptów sztuki żeglarskiej.
Po wycofaniu ze służby w 1982 r. (rolę "Daru Pomorza" przejął wtedy "Dar Młodzieży") fregata została przekazana Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Rok później jednostkę udostępniono do zwiedzania jako statek-muzeum. "Dar" cumuje przy nabrzeżu w centrum Gdyni, w sąsiedztwie okrętu-muzeum - "Błyskawicy".
Rudowęglowiec "Sołdek" był z kolei pierwszym oddanym do eksploatacji po II wojnie światowej polskim statkiem pełnomorskim. Jednostka została zaprojektowana przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem Henryka Giełdzika i zbudowana w Stoczni Gdańskiej. Stępkę pod statek położono 3 kwietnia 1948 roku. Jednostkę zwodowano 6 listopada 1948 r.
Decyzją ówczesnych władz jednostce nadano nazwisko przodującego stoczniowca - trasera Stanisława Sołdka. Matką chrzestną została jego żona Helena. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 25 października 1949 r. w Szczecinie. "Sołdek" pływał do 2 stycznia 1981 r. W ciągu nieco ponad 31 lat eksploatacji statek odbył 1479 podróży morskich, w czasie których przewiózł ponad 3,5 mln ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.
W 1985 r. eksploatowanego przez Polską Żeglugę Morską "Sołdka" przejęło Narodowe Muzeum Morskie. Statek został zacumowany na Motławie, u nabrzeża wyspy Ołowianki, na której mieści się siedziba placówki i odtąd służy jako statek-muzeum.
Jak poinformowała Pielechaty, w 2017 roku "Dar Pomorza" odwiedziło ponad 135 tysięcy gości. Z kolei "Sołdek" przyjął na swój pokład ponad 57 tys. zwiedzających. (PAP)
autor: Anna Kisicka
edytor: Paweł Tomczyk
aks/ pat/