W tym roku koncentrujemy się na prezentacji polskiej muzyki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz utworów współczesnych polskich kompozytorek - powiedział w poniedziałek dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki, omawiając tegoroczną edycję programu "Polska Music".
Podczas poniedziałkowego briefingu prasowego Olendzki przypomniał, że utworzony w 2011 r. program "Polska Music" jest promotorem polskiej muzyki klasycznej na świecie. "Program ten ma inspirować zagranicznych artystów poprzez prezentowanie dorobku kompozytorów polskiej muzyki zarówno dawnej, XX-wiecznej, jak i tej najbardziej współczesnej" – wyjaśnił.
Jak dodał, "w programie na rok 2018 zmieniamy priorytety geograficzne". "Koncentrujemy się bardziej na Europie Środkowej i Środkowo-Wschodniej. Wprowadzamy także do tego systemu prezentacji polskiej muzyki coraz szerzej nowe technologie" – wyjaśnił Olendzki.
Dyrektor IAM zwrócił uwagę, że istotną częścią programu "Polska Music 2018" będzie prezentacja utworów współczesnych polskich kompozytorek, m.in. Agaty Zubel. Jak dodał, prawykonanie nowej kompozycji Zubel zabrzmi w sierpniu w salach koncertowych Berlina i Warszawy, a także w Royal Albert Hall w Londynie. "Utwór +Fireworks+, który jest komponowany, powstaje z inspiracji Instytutu Adama Mickiewicza. Poprosiliśmy panią Agatę Zubel, żeby zechciała popracować nad utworem, który będzie emblematem twórczości polskiej z zakresu muzyki klasycznej w tym miejscu i na całym świecie" – podkreślił Olendzki.
Jak ocenił, "niemniej ważne sale koncertowe znajdują się w Pradze, Budapeszcie i w Wiedniu". Jak dodał, w Budapeszcie IAM zaprezentuje polską muzykę podczas festiwalu Bridging Europe. "W Pradze natomiast już wiosną, podczas Praskiej Wiosny miała miejsce szeroka prezentacja polskiej muzyki i występy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją maestro Jacka Kaspszyka. Ostatnim mocnym akcentem odnoszącym się do obecności polskiej muzyki w Europie Środkowej będzie koncert 17 listopada w Wiedniu w Musikverein, który zostanie zagrany przez Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic" – powiedział dyrektor IAM.
Obecna podczas briefingu Zubel podkreśliła, że dla kompozytora możliwość zaistnienia w Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms jest "wspaniałą sytuacją". "Nasza muzyka współczesna przeważnie jest dla stałego grona bywalców festiwali muzyki współczesnej. To nie jest zbyt częsta sytuacja, że można poza ten krąg z takim rozmachem wyjść, jak będzie to miało miejsce w sierpniu. Ta sytuacja, że wielotysięczna publiczność, nie tylko związana z muzyką współczesną, ale w ogóle klasyczną, będzie miała okazje posłuchać utworu, to oczywiście dodatkowa wartość" - stwierdziła.
Zubel poinformowała również, że we wrześniu w wiedeńskim Konzerthaus publiczność będzie mogła usłyszeć prapremierowe wykonanie jej kolejnej kompozycji - "Bildbeschreibung". "To jest rodzaj formy operowej, teatru muzycznego. Trwa ponad 1,5 godz., więc to jest forma na cały wieczór koncertowy. To było pisane dla zespołu 24 muzyków, rozbudowanej grupy, z której wyłonieni są soliści. Tekst jest fascynujący, bo całość jest oparta na utworze Heinera Muellera, który był dla mnie bardzo inspirujący w wielu aspektach" – podkreśliła kompozytorka.
Manager programu "Polska Music" Zofia Zembrzuska zwróciła uwagę, że w związku z obchodami stulecia niepodległości Polski wiele wydarzeń zaplanowanych na 2018 r. "koncentruje się wokół polskości i polskiej kultury". "Pierwszym z nich będzie Polski fokus w Elbphilharmonie, prestiżowej sali, która przyciąga również swoją stroną architektoniczną. Będzie tam miał miejsce szereg wydarzeń, 13 koncertów od września do listopada oraz prezentacja tzw. ambasadorów polskiej muzyki, czyli Szymanowskiego, Paderewskiego, Lutosławskiego i Pendereckiego w wykonaniu również polskich muzyków" – powiedziała.
Zembrzuska poinformowała, że w ramach "Polska Music 2018" w lipcu w Zentrum fuer Kunst und Medien w Karlsruhe zaprezentowany zostanie dorobek Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR). "Odbędzie się to w jednym z najważniejszych ośrodków poświęconych sztuce nowych mediów. Na wystawę złożą się partytury graficzne, zestaw filmów prezentujących SEPR nie tylko jako ośrodek awangardowy, ale również umożliwiający wykorzystanie twórczości do kultury popowej, tzn. filmów głównie fantastycznych i dla dzieci" – poinformowała Zembrzuska.
Jak podkreśliła, najistotniejszym projektem interaktywnym realizowanym w ramach programu "Polska Music" jest Mapa Polskich Kompozytorów, nad którą prace trwały od końca 2013 r. "Po Roku Lutosławskiego w zagranicznej prasie było wiele świetnych recenzji. Pojawiła się także potrzeba poznania, co jest więcej w polskiej muzyce. Stad powstał pomysł, aby zbudować narzędzie, które umożliwi użytkownikom - amatorom, ale też profesjonalistom - wejście w polską muzykę i szybkie rozpoznanie, kto jest obok kogo. Jeżeli mamy np. Lutosławskiego, to kto się u niego uczył, kto się nim inspirował, a kto tworzył w tym samym ośrodku muzycznym" – wyjaśniła Zembrzuska.
Jak dodała, premiera Mapy Polskich Kompozytorów odbędzie się w maju na targach Classical:Next w Rotterdamie. Wówczas zaprezentowana zostanie pierwsza odsłona prac nad Mapą. Prezentacja kolejnego etapu planowana jest pod koniec 2018 r.
Do tej pory w ramach programu "Polska Music" zrealizowano m.in. zagraniczne obchody Roku Lutosławskiego i trasę Woven Words Philharmonia Orchestra, inscenizację opery "Pasażerka" M. Weinberga w Stanach Zjednoczonych, premierę "Króla Rogera" K. Szymanowskiego w Royal Opera House i Sydney Opera House oraz publikacje płytowe.
Część projektów jest organizowana przez IAM jako część międzynarodowego programu kulturalnego "POLSKA 100", realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021. (PAP)
autor: Daria Porycka
dap/ itm/