Premierą spektaklu „Skąd słonie mają trąby?” Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie (Śląskie) zainaugurował w piątek działalność swojej drugiej sceny na dworcu kolejowym Będzin Miasto.
„Zależy nam na tym, aby być częścią tkanki miejskiej, częścią społeczności miasta” – powiedział PAP w piątek dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia Paweł Klica.
Premierowy spektakl „Skąd słonie mają trąby?” to propozycja dla najmłodszych widzów, w wieku od 6 miesięcy do 6 lat. Barwną, interaktywną baśń wyreżyserował jeden z najciekawszych twórców teatru dla dzieci Republiki Południowej Afryki – Vincent Meyburgh. Spektakl, zrealizowany we współpracy z Jungle Theatre Company z siedzibą w Kapsztadzie, jest inspirowany legendą o tym, jak Dassie z serca Czarnego Lądu ocalił świat przed wielką suszą.
9 czerwca na nowej scenie odbędzie się kolejna premiera, tym razem adresowana do starszych widzów. Współczesną adaptację „Antygony” reżyseruje Tomasz Kaczorowski.
Jak zaznaczył dyrektor Klica, na Małej Scenie mają być wystawiane wszystkie spektakle „baby sceny” (tzn. dla dzieci od 1 do 6 roku życia) oraz spektakle dla młodzieży powyżej 14 roku życia i dorosłych. Ma ona również funkcjonować jako przestrzeń do prowadzenia warsztatów, spotkań, działań artystycznych i innych wydarzeń. Scena powstała dzięki współpracy z miastem Będzin, które zmodernizowało budynek dworca przy wsparciu środków unijnych, nadając mu nowe funkcje. Koszt inwestycji to blisko 7,5 mln zł.
Gmach będzińskiego dworca to jeden z ciekawszych przykładów funkcjonalizmu w architekturze kolejowej. Budowę ukończono w 1931 roku i jak na tamte czasy, budynek był bardzo nowoczesny. Jego bryłę tworzą różnej wielkości prostopadłościany.
Projekt „Zmiana funkcji dworca kolejowego Będzin Miasto na administracyjno-handlową wraz z pełną modernizacją budynku” uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.
Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana to lalkowy teatr dla dzieci. Jego twórca Jan Dorman swoją działalność teatralną rozpoczął w 1945 roku, prowadząc wraz z żoną Janiną, Międzyszkolny Teatr Dziecka w Sosnowcu, przekształcony później w Eksperymentalny Teatr Dzieci. Ostatecznie placówka przeniesiona została w 1950 roku do Będzina, a w 1951 roku otrzymała dzisiejszą nazwę Teatru Dzieci Zagłębia. Dorman kierował nim nieprzerwanie do 1978 r. Dopiero dziesięć lat po jego śmierci, w 1996 roku, teatr przyjął imię i patronat swego znakomitego założyciela i twórcy.
Przez lata na scenie będzińskiego teatru Dorman zrealizował 59 przedstawień. Te autorskie spektakle, inspirowane rytuałem dziecięcej zabawy, odwołujące się do gry skojarzeń i wyobraźni dzieci, posługujące się w nowatorski sposób lalkami, maskami i znakiem plastycznym, rozwijające wrażliwość, percepcję i kreatywność małych odbiorców, stały się przełomowym krokiem w kierunku reformy teatru lalkowego. Dorman odrzucił techniki iluzjonistyczne, zrezygnował z parawanu będącego do tej pory głównym elementem przedstawienia. Jego aktorzy stali się pełnoprawnymi bohaterami spektakli wraz z animowaną przez nich lalką. Dormanowskie eksperymenty sceniczne, połączone z głęboko podmiotowym traktowaniem dziecka, jako uczestnika przedstawienia i współtwórcy sztuki wytyczyły kierunki dalszego rozwoju artystycznego widowisk dziecięcych, dały początek nowej estetyki teatru lalkowego w Polsce. (PAP)
autorka: Anna Gumułka
lun/ ewes/