Młody włoski kompozytor Marco Valerio Antonini został zwycięzcą szóstej edycji Young Talent Award – konkursu Festiwalu Muzyki Filmowej (FMF) w Krakowie. Jury pod przewodnictwem Agnieszki Holland nagrodziło artystę za suitę do komputerowej gry akcji "James Bond 007: Blood Stone".
Kompozycja została zaprezentowana podczas Video Games Music Gala (gali gier wideo) w sobotę w krakowskiej Tauron Arenie.
Komisja konkursowa doceniła kompozytora za "wyczucie napięcia filmowego i muzykę, która nie jest ilustracyjna, ale kreacyjnie towarzyszy narracji".
Young Talent Award (nagroda dla młodych talentów) to cykliczny konkurs organizowany w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W tym roku młodzi artyści musieli skomponować ścieżkę dźwiękową z przeznaczeniem na orkiestrę symfoniczną do "Jamesa Bonda 007: Blood Stone" – komputerowej gry akcji z 2010 r.
Oprócz reżyserki Agnieszki Holland w jury konkursu zasiadali Richard Jacques, twórca oryginalnej muzyki do gry "James Bond: 007: Blood Stone", nominowany do nagród Bafta i Ivor Novello, gość specjalny 11. FMF.
Statuetkę przekazała laureatowi - włoskiemu kompozytorowi Marco Valerio Antoniniemu - dyrekcja Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest jednym z głównych organizatorów FMF. Laureat pierwszej nagrody weźmie udział w orkiestrowej sesji nagraniowej zorganizowanej w jednym z najlepszych studiów w Londynie. Kompozytor będzie mógł liczyć na prywatne konsultacje jednej z czołowej amerykańskiej agencji PR-owej, przygotowujące do rozpoczęcia kariery muzycznej w Hollywood.
W tym roku na konkurs wpłynęły zgłoszenia 80 kompozytorów z 15 krajów, w tym z Indii, Australii, Kanady, Grecji, Ukrainy, USA.
W dotychczasowych pięciu edycjach FMF Young Talent Award wzięło udział blisko 500 młodych twórców z ponad 30 krajów świata, a laureaci głównej nagrody działają dziś na międzynarodowym rynku muzyki filmowej.
Głównym celem konkursu jest wyłonienie uzdolnionych kompozytorów młodego pokolenia i zaprezentowanie ich twórczości szerokiej publiczności, w tym także przedstawicielom światowej branży filmowej.
Dyrektor artystyczny Festiwalu Robert Piaskowski poinformował, że w tym roku organizatorzy mocny akcent postawili na nową muzykę filmową i na muzykę do gier wideo. Jak zaznaczył, "Festiwal Muzyki Filmowej to miejsce szacunku dla wielkiej tradycji komponowania dla filmu, ale to jest też miejsce innowacji, poszukiwań progresywnych brzmień, nowych talentów".
Marco Valerio Antonini ukończył studia w zakresie kompozycji i orkiestracji na Akademii Muzycznej św. Cecylii w Rzymie. Uczestniczył w kursie mistrzowskim Film Scoring Master Class Fotogrammi e Pentagrammi, prowadzonym przez nagrodzonego Oscarem kompozytora Nicola Piovaniego.
W 2013 R. skomponował muzykę do filmu dokumentalnego „Profezia. L’Africa di Pasolini”, który został zaprezentowany na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Jest współtwórcą dokumentów „L’Ultima voce. Guido Notari” (reż. Enrico Menduni) i "1945. L’anno che non c’e" (reż. Beppe Attene).
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie rozpoczął się 30 maja, potrwa do 5 czerwca.
Katowicką galę otwarcia 11. FMF uświetniła ceremonia wręczenia Nagrody im. Wojciecha Kilara, ustanowionej w 2015 r. przez prezydentów Krakowa i Katowic dla twórców dbających o etos kompozytorski, oryginalność języka muzycznego oraz czytelność i samodzielność ścieżek dźwiękowych.
Obradująca pod jego przewodnictwem Kapituła Nagrody (z Agnieszką Holland, Krzysztofem Pendereckim, Romanem Polańskim i Krzysztofem Zanussim w składzie) wyróżniła w tym roku brytyjskiego kompozytora, pianistę i muzykologa Michaela Nymana, znanego kinowej publiczności przede wszystkim z minimalistycznych ścieżek dźwiękowych skomponowanych do postmodernistycznych filmów Petera Grenewaya (m.in. „Kontrakt rysownika”, „Wyliczanka”, „Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek”). Jurorzy docenili twórczość Nymana za jej "oryginalność i maestrię funkcjonujące zarówno w powiązaniu z obrazem, jak i działające wbrew niemu".(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/aszw/