Wielka symfonika i koncerty kameralne, recitale, koncerty dla dzieci, festiwale oraz powołanie nowego dyrektora artystycznego, a także utworzenie stanowiska dyrygenta gościnnego zapowiada w nowym sezonie 2024-2025 Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Blisko siedemdziesiąt koncertów symfonicznych i chóralnych, dwanaście koncertów kameralnych, w tym pięć recitali oraz w wydarzenia Sceny Muzyki Polskiej, projekt „Po prostu... Filharmonia! Koncerty dla dzieci” to tylko niektóre propozycje Filharmonii Narodowej w nowym sezonie. Inauguracja sezonu nastąpi 4 i 5 października 2024 r. - ramach cyklu Muzyka Polska wykonane zostanie dzieło Wojciecha Kilara – Missa pro pace; dyrygować będzie Antoni Wit.
Plany koncertowe przedstawiono w piątek 7 czerwca na konferencji w siedzibie warszawskiej Filharmonii Narodowej.
Podczas spotkania z mediami poinformowano również, że w nowym sezonie funkcję Dyrektora Artystycznego Filharmonii sprawować będzie Krzysztof Urbański. Pokieruje on Zespołami Artystycznymi Filharmonii przez najbliższe cztery lata, do końca sezonu artystycznego 2027-2028.
„Bardzo cieszę się na rozpoczęcie współpracy z Filharmonią Narodową” – mówi Krzysztof Urbański. „To dla mnie tym większa radość i zaszczyt, bo to właśnie na Jasnej rozpoczynałem swoją karierę artystyczną. Chciałbym, by najbliższe lata w Filharmonii były nowoczesne, otwarte, przepełnione pozytywnym duchem, żeby melomani przychodzili na Jasną i czuli się tu jak w domu, żeby atmosfera i energia Sali Koncertowej przyciągała słuchaczy i sprawiała, że wciąż będą chcieli do nas wracać. Wierzę, że to będzie dobry czas!” – zaznaczył.
W czasie swojej kadencji Krzysztof Urbański poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Narodowej ponad dwadzieścia razy, pod jego batutą filharmonicy zaprezentują różnorodny repertuar od klasycyzmu po współczesność.
„Plany koncertowe Maestro na najbliższe cztery sezony artystyczne zapowiadają się bardzo ciekawie i intensywnie. Cieszę się na współpracę z nowym Dyrektorem Artystycznym. Krzysztof Urbański łączy śmiałe, nowoczesne pomysły z szacunkiem do tradycji i świadomością źródeł. Jest charyzmatyczny, otwarty na świat, gotowy do działań” – powiedział Wojciech Nowak, Dyrektor Filharmonii Narodowej.
Z inicjatywy Krzysztofa Urbańskiego w Filharmonii Narodowej utworzone zostanie stanowisko Pierwszego Dyrygenta Gościnnego, którym od sezonu artystycznego 2024/2025, przez trzy kolejne lata będzie Maestro Christoph Koenig. „Z ogromną radością przyjąłem stanowisko głównego dyrygenta gościnnego Filharmonii Narodowej” – mówił Christoph Koenig. „W ostatnich latach byłem częstym gościem tej wspaniałej orkiestry i zawsze czułem się mile widziany i ciepło przyjmowany. Wrażliwość i szacunek muzyków w połączeniu z ich kunsztem zachwycają mnie za każdym razem. Również warszawska publiczność jest jedną z najbardziej, jeśli nie najbardziej wrażliwą, jaką kiedykolwiek spotkałem” – podkreśla Koenig.
Jak zaznacza dyrektor Wojciech Nowak, Filharmonia Narodowa prezentuje różnorodny, bogaty repertuar atrakcyjny dla wszystkich melomanów. W programie wielka symfonika m.in. Piotr Czajkowski – III Symfonia Polska (koncerty w październiku 2024); Anton Bruckner – IV Symfonia Es-dur (listopad); Ludwig van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 Pastoralna (koniec listopada); Felix Mendelssohn – II Symfonia Lobgesang (połowa stycznia 2025); Hector Berlioz – Symfonia fantastyczna (koniec stycznia); Ludwig van Beethoven – VIII Symfonia F-dur op. 93 (połowa marca); Ludwig van Beethoven – I Symfonia C-dur op. 21 (kwiecień); Felix Mendelssohn – III Symfonia a-moll Szkocka (koniec kwietnia); Jean Sibelius – I Symfonia e-moll (maj); Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125 (czerwiec). Na zakończenie sezonu – 13 i 14 czerwca dyr. Krzysztof Urbański zapowiada Richarda Straussa – Suitę z opery Elektra z roku 1909 r.
W ramach cyklu Scena Muzyki Polskiej odbędą się koncerty symfoniczne, m.in. publiczność wysłucha kompozycji Wojciecha Kilara Missa pro pace czy Uwertury na orkiestrę Grażyny Bacewicz, II Symfonii Karola Szymanowskiego. W ramach cyklu Scena Muzyki Polskiej prezentowana jest twórczość kompozytorska polskich artystów zwłaszcza ta mniej obecna w codziennym życiu koncertowym. „Pragniemy promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną” – zapewnia dyrektor Nowak.
Jest to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Filharmonia organizuje bądź jest współorganizatorem festiwali: 20. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który trwać będzie od 17 sierpnia do 8 września 2024 r.; Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (20-28 września), VI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie” (15 - 24 listopada 2024) oraz Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena (6-18 kwietnia 2025 r.).
Krzysztof Urbański występował jako dyrygent gościnny m.in. z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de Paris, Chicago Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic i San Francisco Symphony.
W latach 2011–2021 artysta pełnił funkcję dyrektora muzycznego Indianapolis Symphony Orchestra, a w latach 2010–2017 głównego dyrygenta i kierownika artystycznego Trondheim Symfoniorkester & Opera; w 2017 roku został mianowany honorowym dyrygentem gościnnym tej orkiestry.
W listopadzie 2022 roku został mianowany głównym dyrygentem gościnnym Orchestra della Svizzera Italiana, a wraz z rozpoczęciem sezonu 2024/2025 obemuje funkcje głównego dyrygenta Berner Symphonieorchester oraz dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Christoph Koenig, który w sezonie 2024-2025 pełnić będzie funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego w FN, od 2010 r. był głównym dyrygentem i dyrektorem muzycznym Solistes Européens Luxembourg; w sezonie 2023-2024 rozpoczął kadencję jako główny dyrygent Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espanola (RTVE) w Madrycie. Słynie z przejrzystości, elegancji i precyzji swoich interpretacji, jest rozchwytywanym na całym świecie dyrygentem gościnnym.
Szczegóły programu na stronie filharmonia.pl (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ aszw/