350 powieści artystów wizualnych, a także instalacje trojga zagranicznych twórców, znalazły się na wystawie „Czytać jak książkę”. Ekspozycję można od soboty oglądać w Cricotece w Krakowie.
Głównym celem prezentacji jest – jak powiedziała PAP kuratorka wystawy Joanna Zielińska – zwrócić uwagę na twórczość literacką artystów wizualnych. „Wielu artystów wizualnych pisze książki. Powieść jest nowym gatunkiem w sztukach wizualnych. Jest równoprawnym medium, takim jak fotografia, wideo, malarstwo, rzeźba. To, że książka może być medium sztuki wizualnej, potwierdza ta wystawa” – mówiła kurator.
Zwiedzający wystawę mogą zdjąć książki z półek wiszących na ścianach, i poczytać je, ponieważ – jak zwróciła uwagę kurator – elementem ekspozycji jest również wygodna czytelnia. Na wielkiej miękkiej sofie można usiąść, oprzeć się o poduszkę i spokojnie przeczytać wybraną pozycję.
Głównym celem prezentacji jest – jak powiedziała PAP kuratorka wystawy Joanna Zielińska – zwrócić uwagę na twórczość literacką artystów wizualnych. „Wielu artystów wizualnych pisze książki. Powieść jest nowym gatunkiem w sztukach wizualnych. Jest równoprawnym medium, takim jak fotografia, wideo, malarstwo, rzeźba. To, że książka może być medium sztuki wizualnej, potwierdza ta wystawa” – mówiła.
Książki zostały ułożone według gatunków literackich. Czytelnicy mają do wyboru m.in. powieści podróżnicze, kryminały, powieści gotyckie, fantastyczno-naukowe. Poczytać można zarówno autorów polskich – Marię Stangret-Kantor, Krzysztofa Niemczyka, Witkacego, Bruno Schulza, Władysława Strzemińskiego, jak i zagranicznych. Spośród tych drugich kuratorka szczególnie zwraca uwagę na powieści trojga autorów: Jill Magid, Chenga Rana i Lindsay Seers.
Obok tych twórców nie można przejść obojętnie, bo na ekspozycji znalazły się również ich instalacje, np. w postaci konstrukcji z tektury i drewna. „Zależało nam na artystach, którzy tworzą wielkoformatowe instalacje i niezależne światy, w które się wchodzi. Dlatego mamy tu np. kartonowy obiekt; w jego wnętrzu na czytelnika czeka powieść” – powiedziała kurator.
Jill Magid urodziła się w 1973 r. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Jej teksty oraz projekty artystyczne przyjmują postać śledztwa dziennikarskiego lub badań naukowych. W swoich pracach koncentruje się na różnych forma inwigilacji, kontroli i manipulacji danymi, używanymi przez struktury biurokratyczne. Instalacje prezentowała na indywidualnych wystawach w prestiżowych galeriach w USA i Wielkiej Brytanii. W Krakowie możne zobaczyć m.in. jej instalację i książkę „Failed States” (Niefortunne stany).
Cheng Ran urodził się w 1981 r. w Mongolii. Mieszka w Hangzhou (Chiny) i Amsterdamie. Twórczość Rana obejmuje wideo, film, fotografię i instalacje. Prace wideo artysty, doceniane za eklektyczną formę, ukazują świeże spojrzenie na nierozwiązywalne problemy życiowe, np. kwestię tożsamości, ciężką sytuację młodych Chińczyków w zglobalizowanym świecie chińskiej kultury. Na wystawie wśród prac Rana jest instalacja i powieść o tym samym tytule „Circadian Rhythm” (Rytm okołodobowy).
Lindsay Seers urodziła się w 1966 r. Mieszka i pracuje w Londynie. Artystka tworzy instalacje w oparciu o osobiste historie, w które wplata pojęcia z dziedziny filozofii, nauki i teorii fotografii. W Cricotece znajduje się jej instalacja „It Has To Be This Way1.5” (Tak musi być1.5) oraz książka o tym samym tytule. „It Has To Be This Way1.5” jest historią kobiety, która w wyniku wypadku, cierpi na amnezję.
Wystawa „Czytać jak książkę” powstała w ramach projektu „The Book Lovers”, który od kilku lat realizują Joanna Zielińska i hiszpański artysta David Maroto. Projekt jest poświęcony powieściom pisanym przez artystów wizualnych. Dzięki współpracy Zielińskiej i Maroto z Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii powstała kolekcja powieści artystów wizualnych i baza danych na ich temat.
Wystawa czynna będzie do 15 marca.
Projekt dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Polska Agencja Prasowa jest patronem medialnym „Czytać jak książkę”. (PAP)
bko/ mhr/