Prawie 70 tys. osób podziwiało pokazy lotnicze Poznań Air Show, które w weekend odbywały się na lotnisku Ławica. Miłośników lotnictwa przyciągnęła możliwość podziwiania 720 minut pokazów z udziałem około 80 maszyn wojskowych i cywilnych.
Imprezę zorganizowały Międzynarodowe Targi Poznańskie. Informację o frekwencji podała w niedzielę Katarzyna Błochowiak z centrum prasowego MTP.
Dwudniowe pokazy były podzielone na trzy bloki tematyczne: upamiętniające 100-lecie Powstania Wielkopolskiego, 100-lecie odzyskania niepodległości Polski i lotnictwa wojskowego oraz NATO Tiger Meet.
"Największą popularnością cieszyła się możliwość zwiedzania wnętrza samolotu AWACS. Niektórzy mieli nawet szczęście wejść do kokpitu pilotów. Skomplikowany podniebny pokaz zaprezentowała Grupa Akrobacyjna Żelazny. Gdy podczas ich pokazu na niebie pojawił się symbol Polski Walczącej, publiczność żywiołowo zareagowała gromkimi brawami" – podała w niedzielę Błochowiak.
Na pokazy do Poznania zaproszone zostały m.in. zespoły SkyMagic S3 WAT, 57-my Team, 3AT3 Formation Flying Team, Grupa Żelazny, Yak-3 i CA 13 Boomerang. Przed publicznością prezentował się też Artur Kielak.
Blok NATO Tiger Meet i prezentacje wojskowych maszyn sił powietrznych krajów członkowskich Sojuszu to efekt trwających w Poznaniu ćwiczeń wojskowych eskadr samolotowych i śmigłowcowych posiadających w godle wizerunek tygrysa. Na NATO Tiger Meet do Polski przybył też goszczący na pokazach samolot lotniczego systemu ostrzegania i kontroli AWACS. Wojskowe ćwiczenia potrwają do 25 maja.
Poza blokami pokazów organizatorzy przygotowali też wiele atrakcji "naziemnych": spotkania z pilotami, pokazy grup rekonstrukcyjnych, zabytkowych pojazdów i unikatowych modeli broni.
Uhonorowane osobnym blokiem pokazów Powstanie Wielkopolskie wybuchło 27 grudnia 1918 r. w Poznaniu. Zdobyte rankiem 6 stycznia 1919 roku lotnisko było ostatnim bastionem oporu Niemców w pobliżu wyzwolonego miasta.
Zdobycie lotniska i sprzętu było też bardzo istotne dla powodzenia powstania; niemieckie samoloty przemalowano na polskie barwy i już następnego dnia odbył się pierwszy, kontrolny lot nad Poznaniem. Ze zdobytego sprzętu sformowano kilka eskadr, dających początek polskiemu lotnictwu.(PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ wus/