10.10.2009 Aleksandrów Kujawski (PAP) - Uroczystym odnowieniem chrztu statku uczczono w sobotę rano w Gdyni 100-lecie wodowania najsłynniejszej polskiej fregaty - "Daru Pomorza". Od momentu zakończenia służby na morzu, żaglowiec funkcjonuje jako muzeum i rocznie odwiedzany jest przez ponad 100 tysięcy osób.
Odnowienia chrztu żaglowca dokonała żona prezydenta Gdyni Barbara Szczurek. Zamiast rozbić butelkę trunku, umoczyła w szampanie wiązankę kwiatów i pokropiła nim burtę statku. Jak poinformowała PAP Marta Nicgorska z Centralnego Muzeum Morskiego, które jest właścicielem "Daru Pomorza", o użyciu kwiatów zamiast butelki, zdecydowano ze względu na sędziwy wiek żaglowca oraz fakt, że znajduje się on nie w doku, tylko cumuje przy nabrzeżu.
Ceremonii odnowienia chrztu towarzyszyło symboliczne podniesienie bandery; wszystko odbywało się przy akompaniamencie orkiestry Marynarki Wojennej. Po zakończeniu tej części obchodów, w Akademii Morskiej w Gdyni, odbędzie się krótka sesja popularno-naukowa, na której zaprezentowana zostanie historia żaglowca.
Sobotnie uroczystości są zwieńczeniem trwających przez niemal cały rok obchodów 100-lecia wodowania "Daru Pomorza". W lipcu br. z okazji jubileuszu żaglowiec pełnił m.in. funkcję trybuny honorowej dla gości obserwujących paradę około stu żaglowców z całego świata biorących udział w zlocie Tall Ships's Races. We wrześniu specjalną sesję na jego pokładzie odbyli też miejscy rajcy.
Jak poinformowała Nicgorska w jubileuszowym roku "Dar Pomorza" przeszedł pewne zabiegi konserwatorskie: odnowiono zewnętrzną część kadłuba oraz część pomieszczeń pod pokładem. "Odnowiono też ekspozycję funkcjonującą na fregacie" - dodała.
Żaglowiec "Dar Pomorza" został zbudowany w 1909 r. w stoczni Blohm&Voss w Hamburgu. Od 1910 r. służył jako niemiecki statek szkolny "Prinzess Eitel Friedrich". Po zakończeniu I wojny światowej przekazano go Francji w ramach reparacji wojennych. W 1927 r. jego właścicielem stał się baron Maurycy de Forest, który postanowił jednostkę sprzedać.
W drugiej połowie lat dwudziestych trwała społeczna akcja zbierania pieniędzy na rozbudowę polskiej floty handlowej. W akcji najbardziej aktywne było Pomorze. W 1929 r. zdecydowano kupić statek szkolny dla Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni. Rok później żaglowiec został wyremontowany i przemianowany na "Dar Pomorza".
Wojnę "Dar Pomorza" spędził w Sztokholmie, skąd powrócił w październiku 1945r. Po wojnie pływał głównie na Morze Śródziemne a od 1972 r. uczestniczył w światowych zlotach żaglowców (tzw. Operacje "Żagiel"). Dwukrotnie - w 1972 r. i w 1980r. - zwyciężał w regatach organizowanych przy okazji tych zlotów.
Pod polską banderą fregata odbyła 105 rejsów, zawinęła 310 razy do 140 portów, przebywając przeszło pół miliona mil morskich. Na swoim pokładzie wyszkoliła niemal 14 tysięcy przyszłych oficerów Polskiej Marynarki Handlowej.
We wrześniu 1981 r. "Dar Pomorza" zakończył swój ostatni szkolny rejs. W następnym roku jego obowiązki przejął nowobudowany "Dar Młodzieży", natomiast 72-letnią wówczas jednostkę przekazano Centralnemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku i przekształcono w muzeum. Nadal cumuje w Gdyni a od 1983 r. jest udostępniony zwiedzającym.
Do końca 2008r. żaglowiec zwiedziło prawie 3,4 mln osób. Na jego pokładzie zorganizowano - oprócz wystaw stałych - 61 wystaw czasowych. Jest siedzibą Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej oraz Bractwa Kaphornowców. (PAP)
aks/ bos/