600-metrowa estakada Drogowej Trasy Średnicowej w Katowicach zyskała imię Orląt Lwowskich. W środę odsłonięto informującą o tym tablicę, przypominającą także historię ochotniczej obrony Lwowa przed Ukraińcami w 1918 r.
Estakada łączy przelotową ul. Chorzowską z trasą imienia Nikodema i Józefa Reńców. Choć formalnie Orlęta Lwowskie są jej patronami już od ubiegłego roku, nazwa nie była dotąd powszechnie stosowana – obiekt potocznie określano jako „estakadę średnicówki nad ul. Bracką”.
Z inicjatywy m.in. Towarzystwa Miłośników Lwowa oraz radnego Jerzego Dolinkiewicza pod estakadą, przy ruchliwej ul. Brackiej, zainstalowano stosowną tablicę. To także forma upamiętnienia bohaterskiej obrony Lwowa blisko 95 lat temu.
Z inicjatywy m.in. Towarzystwa Miłośników Lwowa oraz radnego Jerzego Dolinkiewicza pod estakadą, przy ruchliwej ul. Brackiej, zainstalowano stosowną tablicę. To także forma upamiętnienia bohaterskiej obrony Lwowa blisko 95 lat temu.
"Orlęta Lwowskie – młodzi obrońcy Lwowa, którzy w listopadzie 1918 roku skutecznie przeciwstawili się próbie zajęcia miasta przez oddziały ukraińskie. W walkach po stronie polskiej brało wówczas udział ponad 6 000 ochotników, z których 1 421 nie przekroczyło 17. roku życia. Jeden z nich, zmarły w wyniku odniesionych ran, 13-letni Antoś Petrykiewicz, jest najmłodszym w historii Kawalerem Orderu Virtuti Militari” – napisano na tablicy.
Jej treść przypomina też, że „polegli w walkach zostali pochowani na Cmentarzu Obrońców Lwowa, znanym jako Cmentarz Orląt, a prochy jednego z nich, którego tożsamości nie ustalono, przeniesiono do Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie". Jak dodano, "w 1920 roku marszałek Józef Piłsudski – w uznaniu czynu Obrońców – odznaczył Lwów, jako jedyne polskie miasto, Krzyżem Orderu Virtuti Militari”.
U dołu tablicy umieszczono przypomnienie, że nazwę „Estakada Orląt Lwowskich” katowicka rada miasta nadała wiaduktowi w 2011 r. Samą estakadę oddano do użytku w sierpniu 2003 r. Warty 90,4 mln zł kontrakt na budowę 600-metrowej estakady, a także węzła „średnicówki” z ul. Chorzowską realizowało konsorcjum firmy Skanska oraz katowickiej spółki PRInż.
Do budowy obiektu użyto niestosowaną wcześniej w Polsce technologię, wykorzystującą stalowe rusztowanie przesuwane w miarę stawiania kolejnych przęseł. Łącznie estakada każdej jezdni ma szesnaście przęseł. Konstrukcja przekracza m.in. ul. Bracką oraz rzekę Rawę. Obie jezdnie biegnącej górą „średnicówki” mieszczą po trzy pasy ruchu – zwężone oznakowaniem do dwóch pasów w rejonie połączenia z ul. Chorzowską.
W 1995 r. ówczesnemu odcinkowi Drogowej Trasy Średnicowej od granicy Katowic z Chorzowem do połączenia z ul. Chorzowską katowiccy radni nadali nazwę „Trasy imienia Józefa i Nikodema Reńców”. W czerwcu 2011 r. radni przyjęli uchwałę nadającą wiaduktowi nad ul. Bracką nazwę „Estakady Orląt Lwowskich” i zmienili wcześniejszą uchwałę precyzując, że Trasa Reńców sięga odtąd od granicy Chorzowa do Estakady Orląt Lwowskich.
Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Obecnie kierowcy mogą jeździć liczącym ok. 20 km odcinkiem trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Trwają procedury zmierzające do wyboru wykonawców brakujących ok. 11,3 km "średnicówki" – w Zabrzu i Gliwicach.(PAP)
mtb/ mab/