Projekt „Remember”, którego celem jest zapobieganie używania pojęcia „polskie obozy zagłady”, wsparł finansowo PKO Bank Polski. Umożliwi to kontynuację monitoringu internetu, wyszukiwanie fałszywych fraz i ich skorygowanie - poinformowało Muzeum Auschwitz.
„Dzięki monitoringowi sieci jesteśmy w stanie szybciej i skuteczniej reagować na pojawianie się fałszywych i bardzo bolesnych dla nas pojęć, takich jak +polskie obozy koncentracyjne+ lub +polskie obozy zagłady+. Narzędzie przeszukuje bowiem nie tylko strony internetowe mediów, ale także wpisy pojawiające się na blogach, czy w portalach społecznościowych. Widząc takie przypadki, możemy aktywnie im przeciwdziałać i robimy to wielotorowo” – podkreślił dyrektor Muzeum Piotr Cywiński.
Monitoring odbywa się poprzez aplikację „Remember”. Została ona uruchomiona w lutym br. Działa podobnie jak korektor tekstu, odnajdując sformułowania takie jak "polski obóz śmierci" czy "polski obóz koncentracyjny". Zaznacza je jako nieprawdziwe i proponuje użycie innego, właściwego historycznie terminu.
Muzeum Auschwitz poinformowało, że od października aplikacja znalazła w artykułach prasowych oraz mediach społecznościowych, bez analizy kontekstu, ok. 550 przypadków użycia nieprawdziwej frazy.
Jak przypomniał dyrektor Cywiński edukacja jest częścią misji placówki, którą kieruje. „Ci, którzy odwiedzają autentyczne Miejsce Pamięci wiedzą doskonale, że obóz Auschwitz został stworzony przez państwo niemieckie na terenach okupowanej Polski, które siłą przyłączono do Trzeciej Rzeszy. Edukacja możliwa jest także w świecie wirtualnym. Dlatego cały czas rozwijamy naszą wirtualną aktywność – czy to poprzez tworzenie nowych lekcji internetowych, czy działania w serwisach społecznościowych” – wyjaśnił.
Aplikację „Remember” pobrać można ze strony correctmistakes.auschwitz.org. Obecnie przystosowana jest do wyszukiwania błędu w 16 językach, większości, w których oprowadzają edukatorzy w Miejscu Pamięci Auschwitz. To m.in. angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, rosyjski i japoński. Trwają prace nad dodaniem kolejnych języków.
Projekt "Remember" powstał we współpracy Muzeum Auschwitz oraz agencji reklamowej FCB Warsaw.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. W ub.r. zwiedziło je ponad 1,72 mln osób. Były obóz w 1979 r. został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
szf/ agz/