Otwarcie po 10 latach Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, zakończenie budowy Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce oraz podpisanie umowy na budowę Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage w Toruniu – to część dokonań MKiDN, które wymieniono w podsumowaniu 2019 roku.
Ministerstwo Kultury oceniło na Twitterze, że "to był dobry rok w kulturze polskiej". "Otwarcie Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, rozwój sieci muzeów i instytucji kultury w całej Polsce, wspólne świętowanie rocznic, obchody Roku Stanisława Moniuszki na całym świecie" – wymieniono.
MKiDN w informacji podsumowującej 2019 r. podkreśliło, że po 10 latach ponownie otwarte zostało Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie. "Prezentowany jest tam jeden z najcenniejszych i najpiękniejszych obrazów świata – +Dama z gronostajem+ Leonarda da Vinci. Obraz wraz z całą Kolekcją Książąt Czartoryskich został zakupiony w grudniu 2016 r. przez Skarb Państwa" – napisano w komunikacie resortu.
Jak dodano, w muzeum można podziwiać "najcenniejszą w Polsce i jedną z najcenniejszych kolekcji w Europie". Oprócz wspomnianej "Damy z gronostajem" prezentowany jest w nim "Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem" Rembrandta van Rijna, jak również wiele innych arcydzieł nie tylko z dziedziny malarstwa, ale także rzeźby, rzemiosła, militariów, sztuki użytkowej.
Ministerstwo kultury zwraca także uwagę, że w 2019 r. zakończona została budowa Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce oraz Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (teraz w obu muzeach trwają prace nad wystawą stałą).
"To jest nasza pierwsza, rozpoczęta i skończona, inwestycja poświęcona polskiej pamięci" - powiedział wicepremier, minister kultury Piotr Gliński podczas uroczystości zakończenia budowy i rozbudowy Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce, która odbyła się 1 marca 2019 r.
Od marca 2016 r. MKiDN współprowadzi Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce. Dzięki zagwarantowanej przez ministerstwo dotacji możliwe było rozpoczęcie budowy muzeum. Placówka powstaje na terenie dawnego aresztu śledczego – obiektu, który posiada ponad stuletnią historię.
6 października 2019 r. minister kultury odebrał także klucze do Muzeum Domu Rodziny Pileckich. Jest to pierwsze w Polsce muzeum poświęcone rotmistrzowi Witoldowi Pileckiemu, historii jego rodziny. "Obecnie trwają intensywne prace nad ukończeniem wystawy stałej, która stanowić będzie zwieńczenie przygotowań do otwarcia Muzeum Domu Rodziny Pileckich dla szerokiego grona odbiorców, zarówno ze społeczności lokalnej, krajowej jak i gości zagranicznych" – podało MKiDN.
W mijającym roku doszło również do wmurowania kamienia węgielnego pod budowę pod Muzeum Westerplatte i Wojny 1939. Od września do listopada 2019 w czasie prac archeologicznych prowadzonych na terenie Westerplatte odnaleziono szczątki obrońców Westerplatte.
Resort kultury przypomina, że rok 2019 uchwałą Sejmu został ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki. "Stało się tak dla uczczenia 200. rocznica urodzin tego wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, a nade wszystko twórcy polskiej opery narodowej" – napisano.
MKiDN podało, że z tej okazji odbyło się ponad 1000 wydarzeń w kraju i 90 na całym świecie.
W 2019 r. doszło także do podpisanie umowy na budowę Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage w Toruniu. Według informacji ministerstwa inwestycja ma kosztować ok. 600 mln zł i zostać zrealizowana do 2025 r. "400 mln zł na powstanie centrum zostanie przeznaczone z budżetu państwa, a 200 mln zł da miasto Toruń" – przekazano w komunikacie MKiDN.
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage jest uznawany za "jeden z największych na świecie festiwali filmowych poświęcony sztuce operatorów filmowych". Impreza gościła w trzech polskich miastach - gospodarzem wydarzenia w latach 1993-99 był Toruń, w latach 2000-09 Łódź, a w okresie 2010-18 - Bydgoszcz. Od początku organizacją festiwalu zajmuje się Fundacja Tumult z siedzibą w Toruniu. W tym roku festiwal wrócił do Torunia i odbywał się od 9 do 16 listopada.
2019 rok to również powrót do Muzeum Narodowego w Warszawie 91 rzeźb Augusta Zamoyskiego, jednego z najważniejszych polskich rzeźbiarzy XX wieku, a także prezentacja Archiwum Eissa - jednego z największych zbiorów dokumentujących działania polskiej dyplomacji na rzecz ratowania Żydów przed Zagładą podczas II wojny światowej. Zbiory zostały odzyskane m.in. przy udziale i zaangażowaniu ambasadora Polski w Szwajcarii Jakuba Kumocha oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Resort poinformował, że dzięki staraniom wicepremiera Glińskiego został zwiększony budżet Programu Ministra Ochrona Zabytków o dodatkowe 17 mln zł. "Pozyskane dodatkowe środki finansowe pozwoliły w ramach odwołań zarezerwować aż 155 dotacji na zadania konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy obiektach zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków na terenie całego kraju” – zaznacza MKiDN.
Ministerstwo przypomina także, że we wrześniu 2019 roku odbyło się otwarciu berlińskiego oddziału Instytutu Solidarności i Męstwa im. Witolda Pileckiego, któremu towarzyszył wernisaż wystawy o Witoldzie Pileckim "Ochotnik. Witold Pilecki i jego misja w Auschwitz" oraz, że minister kultury wraz z prezydentem Andrzejem Dudą, wiceministrem kultury Jarosławem Sellinem, metropolitą warszawskim kard. Kazimierzem Nyczem oraz dyrektorem Muzeum Marcinem Adamczewskim wzięli udział w prezentacji ekspozycji głównej w Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego.
W mijającym roku minister Gliński podpisał także porozumienie z przewodniczącym Rady Krajowej Sekcji Muzeów i Instytucji Ochrony Zabytków NSZZ "Solidarność" Andrzejem Rybickim, na podstawie którego o 10 proc. wzrosły w 2019 r. wynagrodzenia w muzeach, których organizatorem i współorganizatorem jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W tym roku odbyły się także premiery kilku filmów o tematyce historycznej, które powstają przy zaangażowaniu finansowym MKiDN. Były to - "Piłsudski" w reż. Michała Rosy (Ministerstwo przekazało na realizację filmu 7 mln 350 tys. zł) i "Legiony" w reż. Dariusza Gajewskiego (film otrzymał prawie 17 mln zł wsparcia z MKiDN). (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ wj/