Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, metropolita poznański abp Stanisław Gądecki z okazji obchodów żydowskiego Nowego Roku przekazał na ręce naczelnego rabina Polski Michaela Schudricha życzenia noworoczne dla całej wspólnoty Żydów polskich.
"W związku ze zbliżającymi się obchodami Nowego Roku, Dnia Przebłagania i Święta Namiotów składam Panu oraz Wspólnocie Żydów Polskich życzenia wyrażone w tradycyjnym żydowskim noworocznym błogosławieństwie: +Niech będzie Twoją wolą, aby obdarzyć nas dobrym, udanym rokiem; Niech będzie Twoją wolą, abyśmy szli na czele, a nie z tyłu; Niech będzie Twoją wolą, aby nasze zasługi były tak liczne jak pestki granatu+" - napisał w liście abp Gądecki do naczelnego rabina Polski.
Jak zaznaczył, świętując początek Nowego Roku, wspominamy Boże dzieło stworzenia człowieka i świata. Przypomniał, że w dokumencie "Między Jerozolimą a Rzymem. Refleksje z okazji 50. rocznicy opublikowania Nostra Aetate", skierowanym do Papieża Franciszka przez Konferencję Rabinów Europejskich, Radę Rabiniczną Ameryki i komisję Wielkiego Rabinatu Izraela, czytamy: "w biblijnym opisie stworzenia Bóg stworzył jednego człowieka, jako symbol całej ludzkości. To nieomylne biblijne przesłanie mówi o tym, że wszystkie istoty ludzkie są członkami jednej rodziny ludzkiej".
"W tym duchu życzę Panu i Polskim Żydom, by Nowy Rok 5778 był błogosławiony i przyniósł obfitość łask Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba. Niech Wszechmogący ma Wszystkich w swojej opiece i obdarzy pokojem. Szczęśliwego Nowego Roku – Szana Towa!" - życzył abp Gądecki.
W środę po zachodzie słońca rozpoczął się żydowski Nowy Rok 5778 - według żydowskiej tradycji tyle lat minęło od stworzenia świata i człowieka. Dwudniowe święto nazywa się Rosz Haszana, co znaczy głowa roku. Przypomina ono o sądzie Bożym. Otwiera dziesięciodniowy okres pokuty trwający do święta Jom Kippur.
Święto odwołuje się do początku świata. Zgodnie z tradycją żydowską człowiek został stworzony pierwszego dnia miesiąca Tiszrej, czyli w Rosz Haszana. Tego samego dnia jednak zgrzeszył, został przez Boga osądzony, prosił o przebaczenie i został wygnany z Ogrodu Eden. Dlatego święto Rosz Haszana jest jednocześnie radosnym początkiem Nowego Roku i groźnym Dniem Sądu.
Święto rozpoczyna się zawsze po zachodzie słońca i trwa dwa dni. Obwieszcza je tradycyjny dźwięk dęcia w szofar - specjalnie przygotowany barani róg. Szofar ma bogatą symbolikę - jako róg baranka przypomina o biblijnej ofierze Izaaka. Jest również sygnałem do walki ze złem tkwiącym w każdym człowieku - siłę szofaru pokazali starożytni Izraelici, którzy obalili z pomocą trąb mury Jerycha.
Zgodnie z judaizmem w Rosz Haszana Bóg ocenia ludzi i zapisuje ich losy w dwóch księgach: sprawiedliwych w Księdze Życia, a zatwardziałych grzeszników w Księdze Śmierci. Pozostałym Bóg daje dziesięć dni na poprawę. O ich losach zadecyduje w Jom Kippur (Dniu Pojednania). Dlatego w Rosz Haszana Żydzi składają sobie życzenia "Obyście zostali zapisani na dobry rok".
Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)
dsr/ malk/