Do końca września zakończą się prace przy przedłużeniu trasy kolejki wąskotorowej w okolicach Rybnika (Śląskie) - podał Urząd Miasta. 700 m szyn połączy rybnicką dzielnicę Stodoły ze stacją kolejki wąskotorowej w Paproci. Trwają prace przy budowie torowiska.
W lesie w Stodołach powstanie nowy peron końcowej stacji z wiatą, a tuż obok wiata na rowery. Z budowanego obecnie peronu leśną ścieżką będzie się można dostać do położonego nieopodal stawu Pniowiec, gdzie od tego sezonu letniego działa oficjalne kąpielisko.
"Moim marzeniem jest, by wąskotorówka dojeżdżała w przyszłości do centrum Stodół i wiele wskazuje na to, że to marzenie w ciągu najbliższych lat uda się zrealizować. Z pewnością jednak już teraz kolejka wąskotorowa będzie atrakcyjnym uzupełnieniem weekendowej oferty miasta, w skład której wchodzą malownicze trasy rowerowe, spływy kajakowe rzeką Rudą oraz szereg aktywności oferowanych przez Zalew Rybnicki" – powiedział w poniedziałek prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Kolej wąskotorowa to jedna z atrakcji regionu woj. śląskiego. Jej początki sięgają 1899 r. Sześciokilometrowy odcinek ze Stanicy przez Rudy do Paproci i obiekty z układem torowym w Rudach to pozostałości po 51-kilometrowej kolei działającej od początku ub. wieku. Łączyła ona Gliwice z obecną dzielnicą Raciborza - Markowicami, prowadząc ruch towarowy i pasażerski. Pociągi przestały jeździć w 1993 r.
Rybnik rozpoczął starania dotyczące przedłużenia tej linii kolejowej już w ubiegłym roku. Ogłoszone wtedy przetargi dotyczące budowy dworca i torów zostały jednak unieważnione ze względu na zbyt wysokie ceny złożone przez oferentów w stosunku do zaplanowanego przez miasto budżetu na ten cel. Zadanie zostało przekazane Rybnickim Służbom Komunalnym, które podzieliły prace związane z inwestycją. Służby komunalne zakupiły elementy małej architektury, a roboty budowlane wykonuje firma wybrana wcześniej w przetargu. (PAP)
autorka: Anna Gumułka
lun/ amac/