Elewację zabytkowego dworca kolejowego w Sosnowcu odnowi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która korzysta z obiektu, jako siedziby tamtejszego Zakładu Linii Kolejowych. Prace towarzyszą przebudowie przez miasto placu przed dworcem.
Przebudowę placu przed dworcem, pełniącego dotąd głównie rolę parkingu, w reprezentacyjną przestrzeń miejską, miasto prowadzi od połowy ub. roku. Obecnie planuje zakończenie wartych 8 mln zł prac na koniec bieżącego roku. Jak poinformowała w piątek po południu Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK, w tym czasie spółka odnowi też elewację dworca.
„Elewacja dziewiętnastowiecznego budynku dworca kolejowego w Sosnowcu zmienia się wraz z otoczeniem stacji. PKP PLK przeznaczyły na prace przy obiekcie ponad 3 mln zł. Nowy wygląd budynku wpisuje się w zmiany funkcji i estetyki placu przed główną stacją kolejową w Sosnowcu” – przekazała Głowacka.
Elewacja budynku wraz z elementami sztukatorskimi zostanie pomalowana i odtworzona w kolorystyce zbliżonej do oryginału, w odcieniu szaro-beżowym. Obiekt będzie miał wyremontowany dach o powierzchni ok. 2 tys. m kw. Utrzymanie właściwego stanu obiektu mają zapewnić prace przy odwodnieniu. Roboty są realizowane pod nadzorem konserwatora zabytków.
Dworzec kolejowy w Sosnowcu powstał w połowie XIX w. na odnodze linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, wiodącej od stacji Ząbkowice w kierunku Katowic (zasadnicza linia kończyła się stacją Granica, obecnie Sosnowiec-Maczki). Według PLK odnowa budynku dworca wpisuje się w przebudowę placu przed stacją, realizowaną przez miasto. Teren ten będzie miał nową funkcję.
Prace projektowe pod kątem nowej reprezentacyjnej przestrzeni przed sosnowieckim dworcem wykonano w 2018 r. Umowa miasta z katowicką pracownią Amaya Architekci była następstwem wygranego przez nią w 2017 r. konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy tej części śródmieścia.
Cały teren przed sosnowieckim dworcem kolejowym jest przecięty ważną miejską arterią, ul. 3 Maja. Miasto – przy wsparciu środków unijnych – wyremontowało w poprzednich latach tę ulicę na odcinku ponad 4 km. Równolegle skorzystało z pomocy katowickiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich w organizacji konkursu na nowy kształt głównej reprezentacyjnej przestrzeni.
Zwycięska praca zakładała m.in. wygospodarowanie po zachodniej stronie ul. 3 Maja, przed dworcem kolejowym, nowego placu, roboczo nazwanego Placem Metropolii, przy którym mógłby stanąć nowy budynek. Projektant proponował też częściowe przykrycie obniżonej części Placu Stulecia (nazywanego popularnie Patelnią), po wschodniej stronie ul. 3 Maja.
Ze względu m.in. na koszty realizacji zakres umowy z pracownią objął jedynie strefę bliższą dworcowi: mieszczącą się między dawnym domem handlowym „Sezam” z jednej strony oraz kościołem Najświętszego Serca Pana Jezusa z drugiej strony - do osi ulicy 3 Maja. Ta część projektu została też istotnie zmodyfikowana.
W związku m.in. z miejskim planem adaptacji do zmian klimatu, w ostatecznym projekcie zwiększono ilość roślin, przewidując np. dodatkowych kilkadziesiąt drzew czy zielone zadaszenia konstrukcji wejść do pasażu podziemnego i nowego budynku gastronomicznego. Uwzględniono wiele przejść między zielenią, z małą architekturą i siedziskami.
W południowej części placu zaplanowano szklany pawilon - budynek usługowy, zbudowany na planie okręgu, z kilkudziesięcioma metrami kwadratowymi przestrzeni, pod kątem gastronomii. Na wysokości dworca kolejowego wyznaczono miejsce z parkingiem typu kiss and ride, a także miejsca do parkowania i infrastrukturę dla osób niepełnosprawnych.
Zakres robót – poza przebudową placu – obejmuje też budowę (w formule projektuj i buduj) parkingu na 50-60 miejsc dla samochodów za pobliskim budynkiem dawnego domu towarowego Sezam. Umowę na wykonanie prac podpisano w efekcie trzeciego przetargu w tej sprawie z firmą AGC Bytom.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ skr/