Język jest spoiwem, powoduje większe zainteresowanie Polską i poszukiwaniem swoich korzeni – powiedział w środę marszałek Senatu Stanisław Karczewski podczas inauguracji kampanii społecznej "Kto ty jesteś?", promującej przekazywanie języka polskiego dzieciom Polaków mieszkających poza krajem.
Druga edycja kampanii społecznej #KTOTYJESTEŚ realizowana jest przez Fundację Pomoc Polakom na Wschodzie we współpracy m.in. z Senatem RP, Ministerstwem Edukacji Narodowej i Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Akcja ta skierowana jest do mieszkających poza granicami kraju osób polskiego pochodzenia i polega na promowaniu nauki języka polskiego wśród dzieci mających polskie korzenie.
Głównym celem jest zmiana świadomości Polaków za granicą i w Polsce w kwestii nauki języka polskiego i zwrócenie uwagi na korzyści płynące z dwujęzyczności naszych małych rodaków, w tym przede wszystkim budowę polskiej tożsamości. W tegorocznej edycji twórcy kampanii skupili się na osobach polskiego pochodzenia, przebywających na Litwie, Łotwie, Ukrainie, Białorusi, w Republice Czeskiej oraz w Kazachstanie i w Rosji.
Marszałek Karczewski przekonywał, że "język jest spoiwem, magnesem, powoduje większe zainteresowanie Polską, poszukiwaniem swoich korzeni i polskości". Podkreślił, że Polonia liczy miliony ludzi. "Na pewno nie wszyscy ci, którzy wyemigrowali z Polski, tu wrócą, ale chcemy mieć z nimi kontakt, więzi, chcemy się spotykać, pokazywać Polskę, chcemy, żeby Polska była coraz większym magnesem dla nich" – mówił Karczewski. "I tak jest, bo Polska dynamicznie i pięknie się rozwija" – dodał.
Wyraził również zadowolenie z inicjatywy "Kto ty jesteś?". "Bardzo się cieszę, że ta kampania jest kontynuowana i będzie też w przyszłości, bo to świetny pomysł, aby zachęcać młodych ludzi do nauki języka polskiego" – zaznaczył marszałek Senatu.
Prezes zarządu fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" Mikołaj Falkowski przypomniał, że ubiegłoroczna kampania miała na celu "zachęcić rodaków, Polaków, którzy wyemigrowali z kraju, do zainteresowania się ofertą polskich placówek oświatowych, do poszerzania wiedzy, trwania przy języku polskim oraz do uczenia się polskiej kultury". Podkreślił, że dotarła ona do ponad 3 mln użytkowników w internecie, co stanowiło "o wiele szerszą grupę, niż początkowo zakładano".
"W tym roku, na kanwie zeszłorocznego sukcesu, (...) kierujemy drugą część kampanii na Wschód" – powiedział Falkowski. "Kierujemy się tam z przekazem dotyczącym atrakcyjności i tego, co język polski ze sobą niesie, także to, jak ważna jest tożsamość polska niesiona w melodii języka polskiego" – mówił. Dodał, że kampania to "nawoływanie do pobudzenia w sobie językowego patriotyzmu i wzmacnianie świadomości polskiej".
W celu dotarcia do odbiorców Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie przygotowała dwa spoty wideo. Pierwszy został zaprezentowany podczas inauguracji. Druga odsłona akcji będzie miała premierę w październiku. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie www.ktotyjestes.pl. Są tam m.in.: lista zagranicznych placówek edukacyjnych uczących języka polskiego, podstawowe informacje dotyczące dwujęzyczności, a także formularz kontaktowy do konsultacji z ekspertami akcji.
Kampania jest współfinansowana w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą. Projekt wspierają Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz Fundacja Wolność i Demokracja.(PAP)
Autor: Dorota Stelmaszczyk
dst/ joz/