Do końca tego roku potrwają prace na powierzchni zabytkowej Kopalni Guido w Zabrzu. Modernizowane będą służące turystom obiekty. Roboty nie wpłyną na możliwość zwiedzania kopalni, której podziemne atrakcje też będą rozbudowywane.
Kopalnia Guido to jedna z największych atrakcji turystycznych woj. śląskiego. Podziemne trasy na poziomach 170 i 320 metrów corocznie ściągają co najmniej 100 tys. odwiedzających; ostatnio było to 135 tys. osób w ciągu roku. O rozpoczęciu robót na powierzchni Guido poinformował w poniedziałek Andrzej Mitek z biura prasowego Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.
Jak zaznaczył Mitek, jednym z elementów prac będzie budowa nowych szatni i pryszniców. Będą one potrzebne tym turystom, którzy skorzystają z nowej trasy wytyczanej niedostępnymi dotąd wyrobiskami kopalni. Przedstawiciele Muzeum nazywają ją „trasą ekstremalną” i sygnalizują jej otwarcie „najpewniej w przyszłym roku”.
Na razie w Guido widać początek prac na powierzchni. Rozbudowywany i modernizowany będzie budynek obsługi ruchu turystycznego. Pojawić ma się dodatkowe piętro, powstanie nowa poczekalnia i zaplecze sanitarne dla turystów zwiedzających trasę ekstremalną. W planach jest też parking z 50 stanowiskami i modernizacja dojazdu do obiektu.
Podczas prac turyści mogą zwiedzać Guido i korzystać z podziemnych atrakcji kopalni. Otwarto tymczasowe wejście na jej teren bezpośrednio od przelotowej ulicy 3 Maja i zastępcze pomieszczenia do obsługi turystów. Będą działały prawdopodobnie do końca tego roku – tak długo, jak potrwa przebudowa naziemnej infrastruktury ruchu turystycznego.
Równolegle „zaawansowanej modernizacji” poddane zostaną podziemne trasy turystyczne. Dotąd na głębokości 170 metrów prezentowano w Guido m.in. pracę górnika, wydobycie węgla i maszyny z przełomu XIX i XX wieku.
Główną częścią bardziej współczesnego poziomu 320 jest ponaddwukilometrowa trasa z autentycznym i działającym wyposażeniem kopalni. W ostatnich latach przebudowano tam kilka komór tworząc strefę kultury, biznesu i rozrywki "K8" – z pubem i salami kinową, wystawową oraz koncertową. Jedną z atrakcji jest też przejazd górniczą kolejką podwieszaną.
Teraz poziom 170 ma stać się trasą poświęconą patronce górników św. Barbarze - ekspozycje mają oddawać trud pracy w XIX-wiecznej kopalni i związek etosu pracy górnika z wiarą. W komorze pomp powstanie scenografia mająca obrazować intelekt, talent i innowacyjność inżynierów. W sąsiedniej komorze powstanie kaplica św. Barbary - umożliwiająca odprawienie nabożeństwa czy udzielenie kościelnego ślubu.
Na poziomie 320 powstanie natomiast trasa ekstremalna wiodąca nieudostępnianymi wcześniej turystom podziemnymi wyrobiskami. Ma to być półtorakilometrowa przeprawa po surowej kopalni, rozpoczynająca się od zejścia na głębokość ok. 355 m. Zwiedzający przejdą m.in. przez zachowaną ścianę węglową o długości 110 m i nachyleniu 10 stopni.
Kopalnia, na bazie której działa Zabytkowa Kopalnia Węgla Kamiennego Guido, powstała w 1855 r. W 1967 r. utworzono tam kopalnię doświadczalną, a w latach 1982-1996 funkcjonował Skansen Górniczy Guido. Od czasu ponownego otwarcia dla ruchu turystycznego w czerwcu 2007 r. w kopalni udostępniono turystom oba poziomy: 170 m i 320 m.
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, którego częścią jest Guido, prowadzi też od kilku lat prace związane z udostępnieniem i przystosowywaniem do ruchu turystycznego dziewiętnastowiecznej Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej w Zabrzu.
Sztolnia Dziedziczna to zbudowany w latach 1799-1863 chodnik ciągnący się kilkadziesiąt metrów pod ziemią przez 14 km - od Zabrza do Chorzowa. Odwadniano nim kopalnie i spławiano łodzie z węglem do wylotu, który mieścił się w dzisiejszym centrum Zabrza oraz dalej, naziemnym już kanałem, do Gliwic. Ujście sztolni zamurowano w 1951 r.
Licząca ok. 2,5 km podziemna trasa w Sztolni połączy naziemną część obecnego skansenu Królowa Luiza, podziemną część Luizy (wraz z interaktywną ekspozycją Park 12C dla rodzin z dziećmi na powierzchni), a także zrekonstruowany wylot Sztolni w centrum miasta, do którego część trasy pokonywać ma się łodziami. (PAP)
mtb/ pz/