Dzień Pokuty i Modlitwy rozpoczyna w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Czas Pasyjny, będący 40-dniowym okresem przygotowującym do świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Jest to czas pokuty, powrót do Boga i społeczności Kościoła.
Jak poinformowała w komunikacie przesłanym w środę PAP rzeczniczka Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Polsce Agnieszka Godfrejów-Tarnogórska, nazwa Czas Pasyjny pochodzi od słowa pasja, oznaczającego mękę i cierpienie Jezusa Chrystusa.
Wyjaśniła, że ten okres roku kościelnego wzywa do zadumy i zachęca do "wewnętrznego wyciszenia, duchowej refleksji, odsunięcia od siebie absorbujących spraw zewnętrznych". Jej zdaniem, jest to też czas pokuty, powrotu do Boga i do społeczności Kościoła poprzez spowiedź i sakrament Komunii Świętej.
"Pasyjna refleksja wiedzie poprzez świadomość własnej grzeszności, do odnalezienia bożej łaski i przyjęcia odkupienia, które stało się faktem na krzyżu Golgoty. To jest poselstwo krzyża, które jest postawione w centrum ewangelizacji, nauczania, duszpasterstwa i świadectwa Kościoła. W duchowości i teologii luterańskiej Czas Pasyjny ma szczególne znaczenie, ponieważ kieruje uwagę Kościoła ku Ukrzyżowanemu Zbawicielowi, który z bezwarunkowej miłości do człowieka przyszedł na świat dla naszego zbawienia i wyzwolił ludzkość od niewoli grzechu i wiecznej śmierci" - podkreśliła.
W komunikacie czytamy, że w Kościele Ewangelicko-Augsburskim każda niedziela pasyjna posiada łacińską nazwę pochodzącą od pierwszych słów łacińskiego introitu: Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Judica oraz Palmarum (Palmowa). Zmieniane są nakrycia ołtarzowe w kościołach, a kolorem liturgicznym jest kolor fioletowy. W wielu parafiach luterańskich odprawiane są tygodniowe nabożeństwa pasyjne, które wprowadzają wiernych w historię Męki Pańskiej – nabożeństwa te stanowią ewangelicką formę Drogi Krzyżowej.
"Choć Czas Pasyjny zwany jest też czasem Wielkiego Postu, w praktyce ewangelickiej niekoniecznie związany jest z tradycyjnie rozumianym postem, czyli wstrzymywaniem się od określonych potraw, napojów lub rozrywek. W Kościele Ewangelicko-Augsburskim nie ma obowiązku zachowywania takiego postu, jednak każdy kto chce i tego potrzebuje, może go przestrzegać. W niektórych regionach Polski praktykuje się w post w Wielkim Tygodniu lub szczególnie w Wielki Piątek" - zaznaczyła Godfrejów-Tarnogórska.
Wyjaśniła, że Kościele ewangelickim post ma przede wszystkim wymiar etycznej postawy wobec drugiego człowieka. "Właśnie czas pasyjny, poprzez skupienie, modlitwę i koncentrację na Słowie Bożym, ma umożliwić wierzącym weryfikację postaw, naprawę wyrządzonych innym szkód, wejrzenie w siebie, podjęcie zobowiązania życia na co dzień według wskazań Ewangelii" - podkreśliła rzeczniczka.
Dlatego - poinformowała - Kościół zachęca do udziału w akcji "7 tygodni bez" zainicjowanej przez Centrum Misji i Ewangelizacji przed trzynastoma laty. "Jest to okazja dla wszystkich, którzy chcą, potrzebują i myślą o zmianach w swoim życiu. Organizatorzy akcji proponują, by w ciągu tych prawie 7 tygodni zmienić przyzwyczajenia i nawyki w relacjach z innymi i Bogiem, zrezygnować z czegoś, by otworzyć się na nowe" - czytamy w komunikacie.
Równocześnie Diakonia Polska prowadzi ekumeniczną akcję charytatywną "Skarbonka diakonijna", która zachęca do ograniczenia pewnych przyjemności i zbierania przeznaczonych na nie funduszy do specjalnych skarbonek. Fundusze zebrane podczas akcji zostaną przekazane na projekty na rzecz osób potrzebujących. Hasło akcji - "Dar juniora dla seniora" - ma zwracać uwagę na potrzebę międzypokoleniowej integracji i wzajemnej odpowiedzialności za drugiego człowieka.
"Poprzez Skarbonkę diakonijną chcemy zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych promować kulturę dzielenia się oraz ideę solidarności społecznej" - napisała Godfrejów-Tarnogórska. Zebrane środki Diakonia przeznaczy na leczenie i rehabilitację osób starszych i dzieci, zakup leków oraz wszelkie wsparcie osób potrzebujących. (PAP)
Autor: Iwona Żurek
iżu/ krap/