Nowoczesne audioprzewodniki umożliwiające zwiedzanie m.in. sanktuarium maryjnego trafiły do Piekar Śląskich (Śląskie). Są one częścią wprowadzanego w województwie - Śląskiego Systemu Informacji Turystycznej.
Licząca ok. 2 km trasa zwiedzania rozpoczyna się w przed siedzibą Miejskiego Centrum Informacji i Turystyki w Piekarach Śląskich, następnie prowadzi do sanktuarium maryjnego - jednego z najbardziej znanych miejsc kultu maryjnego w kraju.
Na trasie zwiedzania znajdują się m.in.: Bazylika Najświętszej Maryi Panny, Kalwaria, pomnik Jana Pawła II. Szlak zwiedzania historycznego centrum miasta wiedzie na dziedziniec kamienicy Szeferów, pod pamiątkowy krzyż przy ulicy pod Lipami a kończy się pod pomnikiem "Ku czci poległych w walkach o społeczne i narodowe wyzwolenie".
Na trasie zwiedzania znajdują się m.in.: Bazylika Najświętszej Maryi Panny, Kalwaria, pomnik Jana Pawła II. Szlak zwiedzania historycznego centrum miasta wiedzie na dziedziniec kamienicy Szeferów, pod pamiątkowy krzyż przy ulicy pod Lipami a kończy się pod pomnikiem "Ku czci poległych w walkach o społeczne i narodowe wyzwolenie".
Audioprzewodniki posiadają szereg funkcji ułatwiających zwiedzanie, zawierają m.in. opis szlaków i atrakcji turystycznych z okolic Piekar Śląskich, wskazują na monitorze aktualne położenie na mapie trasy, dostosowują się do tempa zwiedzania – wstrzymują lub wznawiają narrację. "Dzięki wbudowanemu systemowi GPS zapis przebytej trasy można skopiować do komputera, czy smartfonu" - poinformował Urząd Miasta w Piekarach Śląskich.
Piekary Śląskie od kilkuset lat są ośrodkiem kultu maryjnego. Pierwsza pielgrzymka do obrazu słynącego z cudownych uzdrowień przyszła tam w 1676 roku z oddalonych o kilkanaście kilometrów Tarnowskich Gór. W ten sposób wierni błagali o wybawienie miasta od zarazy. Tradycja pielgrzymowania przetrwała do czasów współczesnych. Do Piekar pielgrzymowali m.in. Jan Paweł II, kardynał August Hlond, prymas Stefan Wyszyński.
Śląski System Informacji Turystycznej realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Jego celem jest utworzenie sprawnego systemu informacji turystycznej w skali regionu, obejmującego zintegrowaną sieć punktów informacji turystycznej, platformy informatyczne i bazy danych, a także stworzenie systemu oznakowania obszarów atrakcyjnych turystycznie. Realizuje go Śląska Organizacja Turystyczna. Wśród jej partnerów są m.in. Związek Gmin Jurajskich, Stowarzyszenie "Region Beskidy". Koszt projektu to ok. 14,5 mln zł.(PAP)
ktp/ je/