Debata w Senacie o noweli Prawa oświatowego miała bardzo polityczny charakter; państwo senatorowie nie kryli tego, że tak naprawdę ich pozycja polityczna decyduje o tym, jaki mają pogląd na temat tej noweli – powiedział w piątek wiceminister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski.
W piątek Senat debatował nad przygotowaną przez MEiN nowelą Prawa oświatowego wzmacniającą rolę kuratorów oświaty oraz zmieniającą zasady funkcjonowania organizacji pozarządowych w szkołach. Senat był za odrzuceniem projektu w całości.
W debacie uczestniczył wiceminister Piontkowski, który powiedział dziennikarzom, że nowela ta zawiera szereg zapisów bardzo korzystnych dla szkół, nauczycieli, dyrektorów, rodziców i samych uczniów. "Pozwala rodzicom uzyskać szerszą informację na temat oferty przygotowywanej przez organizacje i stowarzyszenia, które chcą prowadzić zajęcia dla dzieci" - podkreślił Piontkowski.
Jak mówił, "to rodzic ostatecznie będzie decydował o tym, czy jego dziecko skorzysta z oferty organizacji pozarządowych, czy nie". "Do pomocy będzie miał dodatkowo opinie Rady Rodziców, kuratora oświaty, które m.in stwierdzą, czy oferta organizacji pozarządowych jest odpowiednia do wieku ucznia, do jego możliwości psychofizycznych" - zaznaczył wiceminister.
Według niego, "ustawa w żaden sposób nie ogranicza samorządu". "Przyznaje jedynie kuratorowi oświaty w ramach nadzoru pedagogicznego możliwość wyegzekwowania przepisów, gdyby dyrektor szkoły nie chciał realizować zaleceń, które mówią o przestrzeganiu prawa" - podkreślił Piontkowski.
Wiceminister stwierdził, że "debata miała charakter bardzo polityczny". "Państwo senatorowie nie kryli tego, że tak naprawdę ich pozycja polityczna decyduje o tym, jaki mają pogląd na ten projekt ustawy" - powiedział wiceminister.
Według nowelizacji ustawy Prawa oświatowego dyrektor szkoły lub placówki będzie miał obowiązek – nie później niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych przez stowarzyszenia lub organizacje – uzyskać szczegółową informację o planie działania na terenie szkoły, konspekt zajęć i materiały wykorzystywane na oferowanych zajęciach, a także uzyskać pozytywną opinię kuratora oświaty dla działań takiej organizacji w szkole lub w placówce. Kurator będzie miał 30 dni na wydanie opinii. Udział ucznia w zajęciach prowadzonych przez stowarzyszenia lub organizacje będzie wymagał pisemnej zgody rodziców niepełnoletniego ucznia lub pełnoletniego ucznia. Z procedury tej wyłączono organizacje harcerskie.
Zgodnie z nowelą, jeśli dyrektor szkoły lub placówki oświatowej nie zrealizuje zaleceń wydanych przez kuratora oświaty, będzie on mógł wezwać go do wyjaśnienia, dlaczego tego nie zrobił. Jeśli dyrektor nadal nie będzie realizował zaleceń, kurator może wystąpić do organu prowadzącego szkołę lub placówkę z wnioskiem o odwołanie dyrektora w czasie roku szkolnego, bez wypowiedzenia. Organ prowadzący będzie miał 14 dni na odwołanie dyrektora, jeżeli tego nie zrobi, to powierzenie stanowiska dyrektora wygaśnie 14 dni po otrzymaniu wniosku. W nowelizacji nie przewidziano drogi odwołania się.
Nowelizacja wzmacnia również pozycję kuratora oświaty, jeśli chodzi o wspólne kompetencje organu prowadzącego i organu nadzoru pedagogicznego. Wszędzie tam, gdzie do tej pory wymagana była opinia kuratora, zapisano, że musi być to opinia pozytywna. Do ustawy wprowadzono katalog warunków, jakie muszą być spełnione, by organ prowadzący mógł zlikwidować szkołę lub placówkę.
Wzmocniono też nadzór nad szkołami i placówkami niepublicznymi. Kurator będzie mógł wydać osobie prowadzącej taką szkołę lub placówkę polecenie niezwłocznego umożliwienia wykonania czynności dotyczących nadzoru pedagogicznego.
Nowela wprowadza też możliwość prowadzenia nauki zdalnej z innych powodów, niż COVID-19, o ile zawieszenie zajęć stacjonarnych trwa dłużej niż dwa dni. Daje też możliwość organizowania zdalnego nauczania dla uczniów objętych indywidualnym nauczaniem lub uczniów hospitalizowanych.
Rozszerzono katalog zbierania informacji w Systemie Informacji Oświatowej o zadania dotyczące działań szkoły wobec uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz zajęć rewalidacyjnych oraz dzieci z opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Wprowadzono też zapisy, zgodnie, z którymi minister edukacji i nauki umożliwienia Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzanie analiz przyczyn nieobecności nauczycieli w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego lub czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, w tym monitorowania przyczyn, skali oraz cykliczności nieobecności w oparciu o dane z Systemu Informacji Oświatowej. Dane mają posłużyć też do badań, prognoz lub opracowań dotyczących nieobecności nauczycieli w pracy wskutek choroby, a także szacowania skutków finansowych zmian przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych. Nowelizacja zawiera też przepisy dotyczące funkcjonowania filii szkół artystycznych i oddziałów przysposobienia wojskowego w szkołach ponadpodstawowych.
Nowelizację Prawa oświatowego krytykuje m.in. opozycja, samorządowcy oraz organizacje społeczne.
Na temat nowelizacji 31 stycznia w Pałacu Prezydenckim rozmawiał z prezydentem Andrzejem Dudą minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. W rozmowie uczestniczyli również pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda i wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski. Minister Czarnek poinformował, że w czasie spotkania podjęto "temat rozszerzenia uprawnień rodziców, jeśli chodzi o wejście do szkół organizacji pozarządowych".
Autor: Edyta Roś
ero/ mir/