Według MEN możliwe jest wykonywanie zadań biblioteki publicznej przez bibliotekę szkolną, o ile nie spowoduje to pogorszenia warunków realizacji przez bibliotekę szkolną jej zadań dydaktyczno-wychowawczych, a także warunków bezpieczeństwa uczniów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało w piątek stanowisko w sprawie przestawionego w styczniu projektu założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego, przygotowanej przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Dotyczy m.in. funkcjonowania bibliotek szkolnych.
MAC zaproponowało w założeniach zapis: "stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną". Pomysł ten krytykują m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich i Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich. Ich zdaniem, stworzy to niebezpieczną furtkę do likwidacji bibliotek szkolnych przez samorządy.
W swoim stanowisku przekazanym resortowi administracji MEN proponuje poprawkę do założeń polegającą na zastąpieniu zapisu MAC brzmiącym: "stworzenie możliwości wykonywania zadań biblioteki publicznej przez bibliotekę szkolną, o ile nie spowoduje to pogorszenia warunków realizacji przez bibliotekę szkolną jej zadań dydaktyczno-wychowawczych, a także warunków bezpieczeństwa uczniów".
Według MEN, stworzenie możliwości rozszerzenia działalności biblioteki szkolnej o funkcje biblioteki publicznej pozwoli w szerszym stopniu na korzystanie z jej usług całej lokalnej społeczności, zwłaszcza na terenach wiejskich i małych miast. Dodatkową zaletą może być uzupełnienie księgozbioru oraz ułatwienie dostępu do biblioteki poza lekcjami, w okresie ferii i wakacji, nie zaburzając jednocześnie podstawowej funkcji, jaką spełnia szkolna biblioteka wobec uczniów w szkole.
Stanowisko MEN wobec projektu założeń wiąże się z art. 67 ustawy o systemie oświaty, który wskazuje, że szkoła powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z biblioteki szkolnej. "Propozycja MEN zakłada, że (...) w szkole będzie funkcjonowała biblioteka szkolna spełniająca zadania statutowe szkoły i umożliwiająca uczniom korzystanie z jej zbiorów na terenie szkoły" - napisano.
Według MEN, stworzenie możliwości rozszerzenia działalności biblioteki szkolnej o funkcje biblioteki publicznej pozwoli w szerszym stopniu na korzystanie z jej usług całej lokalnej społeczności, zwłaszcza na terenach wiejskich i małych miast. Dodatkową zaletą może być uzupełnienie księgozbioru oraz ułatwienie dostępu do biblioteki poza lekcjami, w okresie ferii i wakacji, nie zaburzając jednocześnie podstawowej funkcji, jaką spełnia szkolna biblioteka wobec uczniów w szkole.
Ustawa o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego, nad którą pracuje MAC, ma umożliwić samorządom oszczędności dzięki m.in. wspólnemu wykonywaniu zadań. Zakłada np. tworzenie centrów usług wspólnych. Możliwości wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną jest tylko jedną z propozycji zawartych w założeniach.
W ubiegłym tygodniu MAC wydał komunikat, w którym podkreślono, że w założeniach projektu ustawy nie ma planów likwidacji bibliotek szkolnych. Według resortu administracji, propozycja ma zapewnić bibliotekom szkolnym "jak najlepsze warunki funkcjonowania i kontynuowanie misji", a jednocześnie umożliwić rozwinięcie ich funkcji i rozszerzenie zakresu działalności.
"Zmiana statusu biblioteki na bibliotekę publiczną pozwoli realizować usługi nie tylko dla uczniów, ale szerzej dla lokalnej społeczności" - zaznaczono w komunikacie. W ocenie MAC, propozycja może być korzystna dla placówek w małych gminach, mających problemy z funkcjonowaniem w związku z niżem demograficznym. (PAP)
dsr/ ls/