Realizacja projektu "E-podręcznik do kształcenia ogólnego" ma istotne znaczenie dla procesu cyfryzacji szkół - podkreśliła minister edukacji Krystyna Szumilas w specjalnym liście do rektorów szkół wyższych będących partnerami merytorycznymi projektu. List do rektorów: Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Wrocławskiego opublikowano na stronie internetowej MEN.
Uniwersytet Wrocławski odpowiedzialny będzie za przygotowanie e-podręczników do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - za podręczniki do biologii, geografii, fizyki i chemii, a Politechnika Łódzka - za podręczniki do matematyki i przedmiotów informatycznych.
"Pragnę osobiście gorąco podziękować (...) za zaangażowanie się w projekt tworzenia darmowych dla uczniów elektronicznych podręczników. Efekt państwa pracy będzie stanowił ważny element cywilizacyjnej przemiany polskich szkół, która jest celem polskiego rządu realizowanym poprzez program +Cyfrowa szkoła+. Państwa zaangażowanie, wierzę w to głęboko, zapewni wysoką jakość treści dydaktycznych" - podkreśliła minister.
Szumilas przypomniała, że projekt „E-podręczniki do kształcenia ogólnego" jest przedsięwzięciem wpisanym w jeden z czterech głównych obszarów działań, przewidzianych w rządowym programie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa Szkoła". Celem jego jest uzupełnienie oferty publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym zapewnienie dostępu do bezpłatnych e-podręczników.
Na stronie internetowej resortu edukacji zamieszczono najważniejsze informacje dotyczące programu "Cyfrowa szkoła", począwszy od tego, że składa się on z czterech zasadniczych komponentów: e-szkoła - wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt taki jak mobilne pracownie komputerowe, e-nauczyciel - szkolenia nauczycieli, e-zasoby edukacyjne - m.in. stworzenie e-podręczników, e-uczeń - zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
"Realizacja projektu ma istotne znaczenie dla procesu cyfryzacji szkół. Celem projektu jest opracowanie i upowszechnienie interaktywnych i multimedialnych e-podręczników do kształcenia ogólnego. Podręczniki będą zamieszczone na publicznym, otwartym portalu edukacyjnym, umożliwiającym każdemu swobodny i darmowy dostęp do nich w dowolnym miejscu i czasie" - napisała minister.
Na stronie internetowej resortu edukacji zamieszczono także najważniejsze informacje dotyczące programu "Cyfrowa szkoła", począwszy od tego, że składa się on z czterech zasadniczych komponentów: e-szkoła - wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt taki jak mobilne pracownie komputerowe, e-nauczyciel - szkolenia nauczycieli, e-zasoby edukacyjne - m.in. stworzenie e-podręczników, e-uczeń - zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych. "Wszystkie komponenty Cyfrowej szkoły są wyjątkowo ważne i istotne. Kluczowym jest, aby wprowadzane były razem i się uzupełniały" - zaznaczono w informacji.
W ramach komponentu e-szkoła wybrano szkoły, które będą uczestniczyły w pilotażu do sierpnia 2013 roku. O udział w nim ubiegało się aż 3513 szkół. Prawie połowa (46 proc.) samorządów zadeklarowała chęć udziału w pilotażu, mimo konieczności wniesienia wkładu własnego w wysokości 20 proc. wartości projektu.
W wyniku przeprowadzonego przez wojewodów losowania do programu zostały zakwalifikowane 402 szkoły podstawowe, w tym: 140 szkół małych (do 100 uczniów), 165 szkół średnich (od 101 do 300 uczniów) i 97 szkół dużych (powyżej 300 uczniów). Większość wybranych szkół (230 szkoły) leży na terenach wiejskich.
Program przewiduje dwa warianty wykorzystania komputerów w pilotażu. Wariant I, w którym przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane w szkole wybrało 312 szkół. Pozostałych 90 szkół wybrało II wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są udostępniane uczniom oddziałów klas IV do korzystania również w domu.
W ramach komponentu e-nauczyciel, zamiast jednorazowych szkoleń pojedynczych nauczycieli zaplanowano wspieranie nauczycielom w ramach sieci współpracy kierowanych przez przygotowanych moderatorów. W pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego mają rozpocząć się szkolenia dla dyrektorów szkół i e-koordynatorów.
Z kolei w ramach komponentu e-zasoby edukacyjne w ciągu 3 lat mają powstać podręczniki do 14 przedmiotów, od szkoły podstawowej do ponadgimnazjalnej oraz 2,5 tys. zasobów edukacyjnych; jest to współfinansowane ze środków UE. Prace nad podręcznikami wraz z podległym MEN Ośrodkiem Rozwoju Edukacji ma prowadzić czterech partnerów merytorycznych - obok trzech uczelni jest to Grupa Edukacyjna S.A. odpowiedzialna ze podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej. Partnerem technologicznym jest firma Progress Framework sp. z o.o (PAP)
dsr/ ls/