Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało w czwartek w internecie drugą część bezpłatnego podręcznika dla drugoklasistów "Nasza szkoła"; konsultacje społeczne tej części potrwają do 20 marca - poinformował resort edukacji na swej stronie internetowej.
Podobnie jak pierwsza część "Naszej szkoły" druga część podręcznika jest dostępna na stronie: naszaszkola.men.gov.pl Tak jak w przypadku poprzedniej części każdy zainteresowany może przesłać do MEN swoją opinię na jej temat wykorzystując formularz elektroniczny również umieszczony na stronie resortu.
W odróżnieniu od "Naszego elementarza" dla pierwszoklasistów, w którym treści z zakresu języka polskiego, przyrody, społeczeństwa i matematyki wzajemnie się przeplatały i uzupełniały, w podręczniku dla drugoklasistów wyodrębniono treści matematyczne. Dlatego do uczniów trafią dwa książki: "Nasza szkoła" i "Nasza szkoła. Matematyka".
Za treści z zakresu języka polskiego, przyrody i społeczeństwa odpowiada Maria Lorek (główna autorka podręcznika dla pierwszoklasistów) i Monika Zatorska. Za część matematyczną odpowiada Agata Ludwa, autorka wielu popularnych zeszytów ćwiczeń dla najmłodszych.
Podobnie jak w przypadku podręcznika dla pierwszaków, także "Nasza szkoła" i "Nasza szkoła. Matematyka" będą podzielone na cztery części. Z pierwszych z nich uczniowie uczyć się będą we wrześniu, październiku i listopadzie, z drugich - w grudniu, styczniu i lutym, z trzecich - w marcu i kwietniu, z czwartych - w maju i czerwcu.
W czwartek opublikowano w internecie tylko drugą cześć podręcznika do kształcenia zintegrowanego, czyli zawierającego treści z zakresu polskiego, przyrody i społeczeństwa. Drugą część książki "Nasza szkoła. Matematyka" - jak zapewnia MEN - opublikowana zostanie wkrótce.
W "zimowej" odsłonie "Naszej szkoły" uczniowie znajdą teksty literackie m.in. Hansa Christiana Andersena, Elżbiety Zubrzyckiej, Natalii Usenko i Adama Wajraka. O ilustracje zadbał m.in. Piotr Rychel.
"Chcemy, aby nasz podręcznik rozwijał kreatywność oraz ciekawość uczennic i uczniów, inspirował do działania opartego na empirycznym poznawaniu otaczającego świata. Otwarty sposób, w który prezentujemy treści, inspiruje do myślenia, zadawania pytań, wyciągania wniosków, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, kreatywnego rozwiązywania problemów" – mówią autorki podręcznika cytowane na stronie resortu edukacji.
Zachęcają do wykorzystanie metod aktywizujących, takich jak np. metoda projektu edukacyjnego oraz do pracy zespołowej, a także do organizacji przestrzeni w klasie w taki sposób, aby dzieci mogły współpracować, dyskutować, wymieniać spostrzeżenia, aby czuły się swobodnie.
W trakcie pracy z drugą częścią podręcznika, drugoklasiści wspólnie odpowiadać będą na wiele pytań. Skąd się bierze szczęście, jakie właściwości mają tkaniny, co to jest rodzina? - to tylko niektóre z nich.
Z nowego bezpłatnego podręcznika korzystać będą uczniowie, którzy we wrześniu 2015 r. trafią do II klas szkół podstawowych. To ten sam rocznik, który obecnie uczy się w I klasie z przygotowanego na zlecenie MEN "Naszego elementarza". Są oni jednocześnie pierwszym rocznikiem uczniów, który korzysta z bezpłatnych, wieloletnich podręczników, będących własnością szkoły udostępnianych uczniom. Podręczniki te mają służyć co najmniej trzem rocznikom.
"Nasz elementarz" wybrało ponad 97 proc. wszystkich szkół podstawowych w całej Polsce, w tym ponad 99 proc. szkół publicznych. Obok wersji standardowej ma on cztery wersje adaptacji - dla dzieci niewidomych, niesłyszących i z innymi dysfunkcjami. Przygotowanie podręcznika, druk i dystrybucja finansowane są z budżetu państwa.
Nauczyciele mogą skorzystać z innego podręcznika niż rządowy "Nasz elementarz" pod warunkiem, że jego zakup finansuje jej organ prowadzący (w przypadku większości szkół publicznych jest to gmina). Szkoła nie może domagać się od rodziców zakupu podręczników. Ta zasada będzie dotyczyła także podręcznika do II i do III klasy szkoły podstawowej. (PAP)
dsr/ pz/