Dwie pierwsze lektury szkolne w adaptacjach dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi udostępniono na stronie MEN. Pierwsze pozycje z serii „Lektury dostępne” to: „Królowa Śniegu” Jana Christiana Andersena oraz „Śnieżka” Braci Grimm.
Seria "Lektury dostępne" to multimedialne książki pomocnicze do edukacji językowej i polonistycznej wraz z odpowiadającymi im materiałami ćwiczeniowymi, które służą utrwalaniu wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Do każdej multimedialnej lektury powstał pakiet materiałów składający się z nagrań video z tłumaczeniem tekstu na polski języki migowy, tekstu łatwego do czytania (ETR), opracowania graficznego w formie komiksu, kart pracy, kart pracy z symbolami PCS (czyli znakami graficznymi obrazującymi pojęcia) oraz tablic komunikacyjnych z symbolami PCS.
MEN zapowiada, że w najbliższym czasie zostanie udostępnionych kolejnych 28 pozycji, wśród których znajdą się przetłumaczone na PJM i opracowane z myślą o uczniach z niepełnosprawnościami dzieła Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego czy Henryka Sienkiewicza. Teksty reprezentują różne gatunki literackie: od "Mazurka Dąbrowskiego" Józefa Wybickiego, fraszki Jana Kochanowskiego przez nowelę Bolesława Prusa, po kolejne utwory Braci Grimm i Jana Christiana Andersena.
Seria została opracowana na zlecenie ministra edukacji i nauki przez zespół doświadczonych ekspertów współpracujących z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego. W przygotowaniu tłumaczeń na polski język migowy (PJM) uczestniczyli głusi użytkownicy tego języka, będący wykładowcami Uniwersytetu Warszawskiego.
Jak wyjaśnia resort edukacji, uczniowie z niepełnosprawnościami mający trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się często mają utrudniony dostęp do tekstów literackich. Barierę może stanowić w szczególności język utworów oraz ich charakter. Lektury dostępne mają za zadanie przeciwdziałać temu wykluczeniu. Wzbogacenie ich o filmy z tłumaczeniami migowymi stanowi znaczącą pomoc w pełnym i dokładnym zrozumieniu treści. Oprócz realizacji zadań szkolnych uczeń rozwija biegłość w zakresie języka polskiego oraz języka migowego. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ krap/