54,3 proc. badanych uważa, że uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału; 23,2 proc. jest przeciwnego zdania - wynika z sondażu przeprowadzonego przez SW Research dla "Rzeczpospolitej".
Pod koniec marca minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek poinformował, że resort rozpoczął prace nad odchudzeniem podstawy programowej. "Należy przejrzeć podstawy programowe wszystkich przedmiotów, zastanowić się, co z nich wyjąć, żeby osiągnąć efekt krótszego tygodnia nauki dla uczniów. W zależności od rocznika, poziomu szkoły, będzie to trzy, cztery albo pięć godzin. Mamy świadomość, że dzieci za długo przebywają na lekcjach, że tego +zakuwania+ jest za dużo" - powiedział Czarnek w wywiadzie dla PAP.
O słowa szefa MEiN zostali zapytani uczestnicy sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej".
Za zmniejszeniem podstawy programowej i ograniczeniem liczby lekcji w tygodniu opowiedziało się 37,6 proc. ankietowanych, przeciw było 42 proc. ankietowanych – przy czym aż 29 proc. odpowiedziało, że zdecydowanie nie należy tego robić.
Z kolei uczestnicy sondażu SW Research dla "Rzeczpospolitej" zostali zapytani czy "uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału", bez odniesienia do tego czy należałoby zmniejszyć liczbę lekcji w tygodniu.
Na pytanie "czy uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału" odpowiedzi "tak" udzieliło 54,3 proc. respondentów. Na to samo pytanie 23,2 proc. badanych odpowiedziało "nie". 22,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej sprawie.
Według senior project manager w SW Research Justyny Sobczak, 78 proc. ankietowanych w wieku do 24 lat sądzi, że uczniowie w szkołach podstawowych i średnich mają do przyswojenia zbyt wiele materiału.
"Takiego samego zdania jest częściej niż co druga osoba (57 proc.) z wykształceniem wyższym. Prawie 6 na 10 respondentów (58 proc.) z dochodem w przedziale między 3001 a 4000 zł netto oraz taki sam odsetek badanych z miast wielkości między 100 a 199 tys. mieszkańców sądzi, że uczniowie szkół podstawowych i średnich są przeciążeni ilością materiału do przyswojenia" - zaznaczyła Sobczak.
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 25-26 kwietnia 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia.(PAP)
Autor: Iwona Żurek
iżu/ agz/