Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie wystąpi w piątek w słynnej złotej sali Musikverein w Wiedniu z koncertem z okazji zbliżającej się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Dyr. Filharmonii Podkarpackiej Marta Wierzbieniec poinformowała w środę na konferencji prasowej, że w programie koncertu znajdą się dzieła napisane przez kompozytorów, którzy nie będąc Polakami, stworzyli kompozycje nawiązujące do polskiej kultury i tradycji.
„W słynnej złotej sali wiedeńskiego Musikverein, w miejscu, gdzie wystąpić chce każdy artysta, każdy wykonawca, bo to bardzo prestiżowa sala koncertowa, jedna z najznakomitszych nie tylko w Europie ale i na świecie, skąd transmitowane są słynne koncerty noworoczne, orkiestra Filharmonii Podkarpackiej wystąpi już po raz szósty. Tym koncertem, 10 listopada, pragniemy zasygnalizować rozpoczynający się rok obchodów jubileuszu 100–lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości” – mówiła Wierzbieniec.
Stąd data koncertu, przypadająca w przeddzień Święta Niepodległości.
Wieczór rozpocznie Preludium Symfoniczne „Polonia” angielskiego kompozytora Edwarda Elgara, w którym – jak zauważyła dyrektorka – przewijają się polskie pieśni, m.in. melodia chorału „Z dymem pożarów”, czy melodia mazurka Dąbrowskiego - polskiego hymnu narodowego.
„Myślę, że to bardzo ważne, abyśmy w ten sposób mogli pokazać międzynarodowej publiczności, bo niewątpliwie taka zawsze odwiedza koncerty w Musikverein w Wiedniu, że my Polacy cieszyliśmy się uznaniem także w oczach kompozytorów, którzy naszą kulturę doceniali i naszą muzykę prezentowali cytując ją w swoich dziełach” – zauważyła Wierzbieniec.
Przypomniała, że utwór Elgara powstał w 1915 r. jako hołd dla Ignacego Jana Paderewskiego, nie tylko kompozytora i pianisty, ale także męża stanu. Jako ciekawostkę dodała, że Paderewski swój pierwszy sukces artystyczny odniósł właśnie w Wiedniu w 1887 roku.
Kolejnym dziełem wykonanym w Wiedniu przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej będzie II Koncert fortepianowy g-moll op. 22 francuskiego kompozytora - Camila Saint–Saensa. Utwór powstał w 1868 r. i szybko stał się jednym z najpopularniejszych koncertów fortepianowych.
Wierzbieniec przypomniała, że Saint–Saens w 1877 r. przebywał w Warszawie, a w Paryżu zachwycał się wykonaniem jego utworów przez Ignacego Jana Paderewskiego, o którym powiedział „To geniusz, grający również na fortepianie”.
W drugiej części koncertu zabrzmi III Symfonia D-dur op. 29 „Polska” rosyjskiego twórcy - Piotra Czajkowskiego. Utwór ten powstał w 1875 r., a jedna z jego części jest utrzymana w rytmie poloneza, polskiego tańca narodowego.
Podkarpaccy filharmonicy przygotowali też specjalną dedykację dla wiedeńskiej publiczności. Będzie to wykonanie uwertury „Bajka” z 1848 r. Stanisława Moniuszki. Utwór ten zwany jest także „Opowieścią zimową” lub „Uwerturą fantastyczną”.
Koncert poprowadzi maestro Massimiliano Caldi, a solistką będzie Susanna Artzt.
Wyjazd orkiestry został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Marszałkowskiego woj. podkarpackiego, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Instytutu Polskiego w Wiedniu. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
edytor: Paweł Tomczyk
api/ pat/