Niech 24 czerwca, imieniny Jana Kochanowskiego, stanie się polskim świętem książek - proponuje Press Club w porozumieniu z Biblioteką Narodową, która już od kilku lat obchodzi Imieniny Jana piknikiem książkowym w Ogrodzie Krasińskich.
"Stwórzmy święto książki. Niech jego patronem będzie najwybitniejszy polski pisarz epoki odrodzenia – Jan Kochanowski, twórca literackiej polszczyzny, któremu udało się połączyć klasyczne europejskie formy literackie z polską mową, obyczajowością i tradycją. Niech to święto odbywa się w imieniny Jana – 24 czerwca. To jednocześnie data letniego przesilenia, prasłowiańskie święto miłości i twórczości, podczas którego czczono Słońce i Księżyc oraz mające moc oczyszczającą żywioły wody i ognia. Do starych tradycji Nocy Świętojańskiej, Sobótki i Kupały dołóżmy nową. Dawajmy sobie książki na Jana. Podarujmy tego dnia ludziom, których podziwiamy, lubimy i kochamy… książkę" - proponuje Press Club.
„Książka na Jana” nawiązuje do katalońskiej tradycji dawania sobie książek w święto patrona literatury. W Katalonii jest to 23 kwietnia, dzień św. Jerzego, patrona regionu. Tego dnia, zgodnie z długoletnią tradycją, obdarowuje się bliskie osoby książkami.
„Książka na Jana” nawiązuje do katalońskiej tradycji dawania sobie książek w święto patrona literatury. W Katalonii jest to 23 kwietnia, dzień św. Jerzego, patrona regionu. Tego dnia, zgodnie z długoletnią tradycją, obdarowuje się bliskie osoby książkami. Księgarze szacują, że z okazji tego święta sprzedaje się więcej książek niż pod choinkę.
W Polsce podobne święto od kilku lat próbuje wprowadzić Biblioteka Narodowa, która w jeden z czerwcowych weekendów organizuje w Parku Krasińskich Imieniny Jana - piknik literacki z bogatym programem spotkań z pisarzami i kiermaszem. W tym roku odbył się on 14 kwietnia. Inicjatywa Press Clubu ma wesprzeć działania BN.
"Tego roku, w pierwszej edycji święta, będzie ono miało głównie charakter medialny. Na antenach stacji telewizyjnych oraz w programach radiowych proponujemy wręczanie wszystkim gościom w studio książek. Press Club może dostarczyć je bezpośrednio do zainteresowanych redakcji. Proponujemy też, aby tego dnia prowadzący programy przypięli do swych strojów naklejki z logo akcji zaprojektowanym przez Edwarda Ludczyna. W kolejnych latach chcemy także organizować konkursy w mediach, w ramach współpracy z Biblioteką Narodową do akcji zostaną włączone biblioteki z całej Polski" - powiedział PAP Jarosław Włodarczyk z Press Club Polska. (PAP)
aszw/ dym/