Koncerty muzyki dawnej, organowej, chóralnej i gospel, a także wystawy malarstwa i fotografii złożą się na program 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater", który odbędzie się w dniach 1-7 maja w Częstochowie.
"Gaude Mater" to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Odbywa się w Częstochowie od ponad 25 lat i stał się rozpoznawalną w kraju muzyczną marką. Od początku powstania służy prezentowaniu muzyki trzech największych religii monoteistycznych: chrześcijaństwa, judaizmu i islamu. Jest też okazją do przedstawienia wartości poszczególnych kultur i zachętą do dialogu między nimi.
Tegoroczny festiwal rozpocznie się 1 maja wystawą malarstwa częstochowskiego artysty Jarosława Kweclicha w Ośrodku Promocji Kultury (OPK) "Gaude Mater". Tego samego dnia w jasnogórskiej bazylice wystąpi zespół muzyki dawnej La Tempesta pod batutą Jakuba Burzyńskiego, prezentując muzykę ze zbiorów jasnogórskich.
Liturgiczna inauguracja festiwalu, kiedy muzyka zabrzmi podczas mszy św., odbędzie się w południe 2 maja. Wówczas w jasnogórskiej bazylice wystąpi specjalizująca się w śpiewie gregoriańskim grupa Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński pod dyrekcją Michała Sławeckiego. Artyści przedstawią utwory ze średniowiecznych zbiorów klasztoru na Jasnej Górze.
Tego samego dnia wieczorem w OPK "Gaude Mater" odbędzie się prapremierowy koncert zespołu Marii Pomianowskiej "Muzyczne świątynie świata". W projekcie polskiej multiinstrumentalistki uczestniczą m.in. Mohammad Rasouli z Iranu i Adeb Chamoun z Syrii. Muzycy zaprezentują kompozycje polskie, perskie, indyjskie i afrykańskie; ponadto w programie znajdą się dwa prawykonania kompozycji Pomianowskiej: "Podróż" oraz "Harmonia Dźwięku", poświęcone muzyce tworzącej pokój i otwartej na dialog międzykulturowy.
Trzeci dzień festiwalu będzie okazją do posłuchania organowej gry Emanuela Bączkowskiego, który w kościele ewangelicko-augsburskim wykona m.in. dzieła Bacha, Walthera, Rimbaulta, Ebena oraz autorskie "Improwizacje Jasnogórskie". Występowi będzie towarzyszyć otwarcie wystawy fotografii Jarosława Dumańskiego i Cezarego Miłosia, poświęconej festiwalom muzyki organowej i kameralnej w kościele parafialnym pw. Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie.
W piątek 4 maja w kościele Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej wystąpi Narodowy Chór Ukrainy im. G.G. Wierowki, wykonujący ukraińskie pieśni sakralne i ludowe, zaś Miejski Dom Kultury wypełni muzyka gospel; na scenie pojawi się formacja Celebrate Gospel z Wielkiej Brytanii z Colinem Williamsem, a także polska wokalistka Gabi Gąsior z zespołem.
Kolejnego dnia w kościele Najświętszego Imienia Maryi (Kościele Rektorackim) zaplanowano koncert Bogusława Grabowskiego i Macieja Sikały. Artyści trzy lata temu wydali płytę Mater Sanctissima, poświęconą tematyce maryjnej, a podczas częstochowskiego koncertu wykonają "Improwizacje na tematy pieśni maryjnych", z wykorzystaniem organów i saksofonu.
W niedzielę 6 maja w Filharmonii Częstochowskiej zabrzmi muzyka synagogalna w wykonaniu kantora Yosepha Schwartza z Izraela oraz Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu pod batutą Stanisława Rybarczyka. Natomiast wieczorem w OPK "Gaude Mater" wystąpią Karolina Cicha i Elżbieta Rojek - w ich projekcie "Jeden/Wiele. Pieśni chwalebne wielu świątyń" przeplatają się pieśni trzech religii, w nawiązaniu do różnych tradycji religijnych, przenikających się na Podlasiu.
Na zakończenie festiwalu, 7 maja, w Bazylice Jasnogórskiej zabrzmi oratorium "Mesjasz", autorstwa niemieckiego kompozytora późnego baroku Georga Friedricha Haendla. Dzieło, ze znanym fragmentem chóralnym "Hallelujah", wykonają soliści, chór Collegium Cantorum oraz orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Adama Klocka.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" został zainicjowany ponad ćwierć wieku temu przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury "Gaude Mater". Impreza jest dofinansowywana ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.(PAP)
autor: Marek Błoński
mab/ rosa/