Od lewej: zastępca dyrektora Muzeum Warszawy Artur Zbiegieni, zastępca dyrektora biura Kultury m. st. Warszawy Małgorzata Naimska, dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz, dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Daniel Cichy, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Krzysztof Olendzki oraz dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca Maxymilian Bylicki podczas konferencji prasowej nt. 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Fot. PAP/W. Olkuśnik
„Pneuma – realność poszerzona” – tak brzmi hasło 62 Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, który odbywać się będzie w Warszawie od 20 do 28 września – powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej dyrektor festiwalu Jerzy Kornowicz.
Kornowicz powiedział, że Warszawska Jesień "ukazuje nowe w kontekście". "Staramy się w ten sposób uchwycić problemy i idee, które według nas, propagujących Warszawską Jesień, są istotne teraz dla osób, dla których współczesna kultura stanowi ważny element odczuwania świata, świadomości" - wyjaśnił.
Poinformował, że "tematem tegorocznego festiwalu jest +Pneuma - realność poszerzona+". Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o "powietrze, jako ośrodek dźwięku, w którym dźwięk się rodzi i przenosi. W śpiewie, mowie, organach, akordeonie, instrumentach dętych".
W czasie festiwalu odbędą się prawykonania 11 utworów. Na koncercie inauguracyjnym wykonany po raz pierwszy zostanie III Koncert fortepianowy "Okruchy pamięci" Zygmunta Krauzego. W swojej kompozycji wykorzystuje on m.in. unikalny instrument z Francji - veme. Na koncercie tym zostanie wykonany również utwór Magdaleny Długosz "Na krawędzi Światła" na wielką orkiestrę symfoniczną z rozbudowaną grupą perkusji oraz elektroakustyczną warstwą dźwiękową w partii solowej. Partia solowa "będzie na żywo interpretowana przez Michała Pawełka z wykorzystaniem autorskiego oprogramowania przygotowanego przez Mateusza Bienia" - napisała o swoim utworze Długosz.
W czasie jednego z koncertów w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego będą mieć miejsce trzy premiery światowe - "Fantasma" Piotra Roemera, "Seeing Time 1" Cecile Marti i "Absusurrus" Pawła Hendricha oraz dwie premiery polskie: "Exordium" Oscara Bianchi oraz "Rein" Kathariny Rosenberger. Wykonają je flecista Łukasz Długosz, Basel Sinfonietta i odpowiedzialni za elektronikę Piotr Roemer i Paweł Hendrich.
Na festiwalu wykonany zostanie spektakl "Thinking things" czyli "teatr robotyczny" Georges'a Aperghisa. To ostatnia część tryptyku tego kompozytora poświęconego sztucznej inteligencji. W programie znalazły się również teatr muzyczny "13 Music Theatre Pieces" Tronda Reinholdstena, "Credopol" Jacka Sotomskiego i "Gaze for Gaze" Nielsa Ronsholdta.
"Dużo będzie się działo w Instytucie Teatralnym, który na czas festiwalu stanie się miejscem codziennych spotkań publiczności" - mówił Kornowicz. 21 września będzie można tam obejrzeć po raz pierwszy film o Zygmuncie Krauze "Droga między nutami", odbędzie się też spotkanie z kompozytorem. Dzień później będzie można spotkać się z kompozytorami Aleksandrem Nowakiem, Agatą Zubel i Andrzejem Krzanowskim, zostaną pokazane filmy o tych artystach oraz fragmenty nagrań ich oper - "Ahat-Ili. Siostra Bogów", "Bildbeschreibung" i "Audycja V".
Kuratorka Warszawskiej Jesieni Klubowo Dagna Sadkowska powiedziała, że "wszyscy artyści, których zaprosiła w tym roku do udziału w Warszawskiej Jesieni Klubowo, czyli Dominik Strycharski, Edgars Rubeni Thomas Lehn i Jerzy Rogiewicz to kompozytorzy, wykonawcy, ale również improwizatorzy". Występy odbędą się w przestrzeni Instytutu Teatralnego.
Imprezy towarzyszące festiwalowi, to m.in. instalacja z projekcją wideo 3D "America Afterimaged" Jarosława Kapuścińskiego oraz koncert Ensemble Rot - zespołu żeńskiego specjalizującego się w perkusyjnym teatrze instrumentalnym - w Jazz Club Akwarium.
Paulina Celińska, kuratorka Małej Warszawskiej Jesieni, poinformowała, że rozpocznie się ona od odsłonięcia instalacji interaktywnej "Pneumatofony" Krzysztofa Cybulskiego w Parku Rzeźby w Królikarni. "Krzysztof przygotował niezwykłe obiekty, które za sprawą miechów będą się nam pięknie rozwijać i grać na różnych stroikach" - mówiła Celińska. Ostatnie wydarzenie z cyklu to spacer muzyczny w Muzeum Warszawy "W poszukiwaniu Rzeczydźwięku" - "będziemy się wsłuchiwać w to, co mają do powiedzenia obiekty zgromadzone w Muzeum Warszawy, a naszymi przewodnikami będzie pan Dźwiękostrzał, czyli wiolonczela (Tomasz Skweres) oraz pani Wniebogłos - (śpiewająca sopranem Joanna Freszel)" - mówiła Celińska.
Zastępca Dyrektora Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy Małgorzata Naimska podkreśliła, że "dla Warszawy jest to jeden z bardzo nielicznych flagowych festiwali". "Warszawska Jesień jest od tylu lat związana z Warszawą i prezentuje najwyższy poziom, że Warszawa jest dumna, że może być partnerem festiwalu" - mówiła. W jej ocenie, "to wspaniałe, że festiwal zmienia się w czasie, że potrafił wyjść z sal koncertowych do ludzi, i że potrafił stworzyć nitki festiwalowe, które dotyczą różnych środowisk".
Warszawska Jesień potrwa do 28 września. Pełny program wydarzenia jest dostępny na stronie http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2019/home-2019 (PAP)
autor: Olga Łozińska
oloz/aszw/

