Wykonanie „Ein deutsches Requiem” op. 45 Johannesa Brahmsa oraz Adagia z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera zakończą sezon artystyczny 2022/23 w Filharmonii Narodowej.
Podczas piątkowego i sobotniego koncertu Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej oraz soliści pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonają "Ein deutsches Requiem" (Niemieckie requiem) op. 45 Johannesa Brahmsa. Partie solowe wykonają Siobhan Stagg (sopran) i Markus Butter (baryton).
"Niemieckie requiem" Brahms napisał po śmierci swojego przyjaciela Roberta Schumanna. W czasie pracy nad utworem zmarła też matka Brahmsa. "Ein deutsches Requiem" powstawało etapami przez ponad dekadę, autor ukończył je w roku 1868. I chociaż nazwa requiem sugeruje, że dzieło będzie mieć formę mszy, to jest to zbiór utworów z tekstem zaczerpniętym ze Starego i z Nowego Testamentu.
Brahmsowi zależało na uniwersalnym charakterze dzieła. W jednym z listów napisał: "Jeśli chodzi o tekst, wyznam, że nazwę: niemieckie chętnie zastąpiłbym słowem: ludzkie".
Pierwszy raz utwór został wykonany w 1868 r. w Wielki Piątek w Bremie. Wówczas zaprezentowano jego sześcioczęściową wersję. Potem Brahms skomponował jeszcze jedną część, która obecnie jest wykonywana jako piąta. Premiera ostatecznej wersji odbyła się 18 lutego 1869 r. w Lipsku.
Na koncercie wykonane zostanie również Adagio z Kwintetu smyczkowego F-dur Antona Brucknera w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Stanisława Skrowaczewskiego. "Ten charyzmatyczny znawca i admirator twórczości Brucknera zasłynął swymi interpretacjami muzyki austriackiego kompozytora, odsłaniającymi jej egzystencjalny wymiar. Orkiestracja Adagia z Kwintetu F-dur z 1998 r. pozwala zachwycić się śpiewnością frazy i dostojnym, elegijnym pięknem melodycznym tego na wskroś symfonicznego w swej istocie dzieła" - napisała Urszula Ciołkiewicz-Latek w opisie koncertu.
Wprowadzenie do koncertu przedstawią Andrzej Sułek z Programu Drugiego Polskiego Radia oraz gość specjalny Andrzej Boreyko.(PAP)
Autor: Olga Łozińska
oloz/ skp/