„Dojrzałość” będzie hasłem 19. festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie, którego program organizatorzy ogłosili w czwartek. Przegląd potrwa od 30 września do 3 października.
Hasło przewodnie festiwalu to druga część trzyodsłonowego cyklu Sacrum Profanum. Motywem zeszłorocznej edycji była „Młodość”. W przyszłym roku festiwal ma nawiązywać do kolejnego cyklu życia człowieka, ale organizatorzy nie chcą jeszcze mówić, że będzie to „Starość”.
„Myślimy o festiwalu jak o trzysezonowym serialu. Wszystkie części układają się w metaforę życia. Co to ma wspólnego z muzyką? Wszystko” – powiedział PAP koordynator festiwalu Krzysztof Pietraszewski. Jak doprecyzował, rok temu festiwal eksponował młodych kompozytorów i najnowsze trendy. Tegoroczna „Dojrzałość” ma być „powrotem do tego, co znamy”, a festiwal pokaże, „jak współczesne czasy interpretują kompozytorzy z ugruntowaną pozycją, ale którzy jeszcze bardzo potrafią zaskoczyć”.
Trzysezonowy cykl ma także zwrócić większą uwagę na ten festiwal, promujący poważną muzykę współczesną połączoną z innymi nurtami, np. jazzem.
„Mam nadzieję, że mówienie o muzyce poprzez humanistyczny dyskurs odczaruje ją, uczyni bardziej +ludzką+” – powiedział koordynator dodając, że organizatorzy spotykają się z opiniami, że muzyka Sacrum Profanum jest „trudna”, „wymagająca”. „My chcemy, żeby wszyscy byli na nią otwarci, na emocje których dostarcza” – mówił Pietraszewski.
Jak podkreślił, „zaletą i siłą współczesnej muzyki jest to, że odpowiada na rzeczywistość aktualną, jest zwierciadłem skomplikowanych czasów, w których przyszło nam żyć”.
Ubiegłoroczny festiwal odbywał się w przestrzeni wirtualnej, tegoroczny ma odbywać się na żywo, chyba że sytuacja pandemiczna przeszkodzi w tym. Po ok. dwóch miesiącach w internecie pojawią się nagrania wideo koncertów 19. edycji.
30 września festiwal Sacrum Profanum zainauguruje spektakl „3_100” Katarzyny Karwat z muzyką Agaty Zubel, w Teatrze Łaźnia Nowa. „To eksperyment na granicy muzyki i teatru, stawiający pytanie o styk tych dwóch sfer i istniejące pomiędzy nimi napięcie, a także różne konteksty dyrygentury. Czy we współczesnej sztuce i, szerzej, w świecie, wciąż jest miejsce na ideę przewodzenia?” – czytamy w opisie przedstawienia na stronie internetowej festiwalu.
Kolejnych siedem koncertów odbędzie się w Centrum Kongresowym ICE. Wśród propozycji, przygotowanych dla melomanów, będą występy „LEM: Lapidarna Ekspresja Moderny” oraz „Summa Lemmologiae”, które wpisują się w rok obchodów setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema. Przygotowane specjalnie dla Sacrum Profanum dwa programy z premierowymi kompozycjami wykonają na żywo zespoły proMODERN oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble z sopranistką Joanną Freszel.
Festiwal zakończy koncert „Arditti Quartet 47 1 Anniversary”. Podczas tego wieczoru ceniony brytyjski zespół Arditti Quartet zagra wyłącznie kompozycje napisane dla niego – przez współczesnych twórców Olgę Neuwirth, Rebeccę Saunders, Hildę Paredes, Georgy’a Ligetiego, Iannisa Xenakisa i Helmuta Lachenmanna.
Przegląd organizuje Krakowskie Biuro Festiwalowe, jednostka miasta Kraków.(PAP)
autor: Beata Kołodziej
bko/ aszw/