Dom architekta Oscara Hansena i jego żony Zofii, twórców idei otwartej formy - jednej z najważniejszych nowoczesnych myśli architektury polskiej - stał się oddziałem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - poinformowała placówka.
Jak poinformowało w poniedziałek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, wraz z końcem 2017 roku stało się ono właścicielem domu Hansenów w Szuminie. Zakup był możliwy dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jak zaznaczono, dom jest "przestrzennym manifestem Formy Otwartej – idei, którą Oskar Hansen uczynił osią swojej twórczości architektonicznej". "Budowany od 1968 roku, to jeden z niewielu projektów Hansenów zrealizowanych całkowicie zgodnie z ich życzeniem. Jego szczególną atmosferę budują ślady działalności i pasji Hansenów – umieszczone wokół domu instrumenty dydaktyczne do nauki podstaw kompozycji" - zaznaczyło Muzeum.
Jak poinformowało MSzN, od 2014 roku, po udostępnieniu zwiedzającym, dom Hansenów jest chętnie odwiedzany przez licznych pasjonatów architektury. "Muzeum będzie starało się podtrzymać aurę tego miejsca, będzie umożliwiało korzystanie z jego walorów architektonicznych poprzez organizowanie warsztatów, seminariów i plenerów artystycznych. Dom Hansenów będzie nadal służył refleksji nad sztuką i architekturą" - podkreślono.
Wiosną 2018 roku rozpocznie się kolejny sezon udostępniania domu Hansenów zwiedzającym, a także prace inwetaryzacyjne i konserwatorskie.
Idea formy otwartej, którą stworzyli Hansenowie, jest uważana za najważniejszą nowoczesną myśl architektury polskiej. Zgodnie z tą teorią dzieła sztuki i obiekty architektoniczne powinny być realizowane z myślą o odbiorcy. To on, w opinii Hansenów, nadaje wartość sztuce i architekturze. Para architektów buntowała się w ten sposób przeciwko zamkniętym dziełom sztuki, obcym odbiorcy, nie pozostawiającym mu wyboru.
Hansenowie stworzyli kilkadziesiąt projektów, jedynie kilka z nich zostało zrealizowanych. Realizacji nie doczekały się m.in. projekt ratusza w Warszawie (1952), rozbudowy galerii Zachęta w Warszawie (wspólnie z Lechem Tomaszewskim i Stanisławem Zamecznikiem; 1958), pomnika ofiar obozu koncentracyjnego w Auschwitz (1958), muzeum sztuki współczesnej w Skopje (1966).
Oskar Hansen (ur. 1922, zm. 2005) był architektem, artystą, urbanista, teoretykiem i pedagogiem związanym z Team 10 i warszawską Akademią Sztuk Pięknych. Studiował na Wydziale Mechanicznym w Wyższej Szkole Technicznej w Wilnie oraz Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej (dyplom zrobił w roku 1951 u Romualda Gutta). W 1948 r. wyjechał do Paryża gdzie studiował malarstwo u Fernanda Légera. Tam też praktykował architekturę u Pierre'a Jeannereta.
Od roku 1955 był wykładowcą, a od 1967 profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego dydaktyka oraz teorie, zwłaszcza teoria formy otwartej, wywarły ogromny wpływ na jego studentów, m.in. Grzegorza Kowalskiego, Zbigniewa Frączkiewicza, Zofię Kulik, Elżbietę Cieślar, Emila Cieślara, Wiktora Gutta i innych. W 1957 r. wystawa indywidualna. W 2005 r. odbyła się wystawa retrospektywna "Ku formie otwartej" w Zachęcie w Warszawie.
Zofia Hansen (ur. 1924, zm. 2013) ukończyła Wydział Architektury na Politechnice Warszawskiej pod kierunkiem przedstawiciela modernizmu Romualda Gutta. Podczas studiów poznała swojego przyszłego męża, za którego wyszła w 1950 r.
Dom Hansenów w Szuminie jest jedynym polskim budynkiem wpisanym na prestiżową listę Iconic Houses Network.(PAP)
autor: Nadia Senkowska
nak/ itm/