Musical „Przebudzenie wiosny” na podstawie sztuki niemieckiego pisarza Franka Wedekinda wystawi w sobotę Teatr Muzyczny w Gdyni. Spektakl był przez wiele z sukcesem grany na nowojorskim Broadwayu.
„Musical opowiada o grupie młodych ludzi, którzy zaczynają buntować się przeciwko surowym regułom wychowania i braku uświadomienia seksualnego. Tekst został uznany za zbyt kontrowersyjny i musiał czekać wiele lat na swoje pierwsze wystawienie. Uniwersalne problemy są opowiedziane w spektaklu za pomocą kipiącej energią muzyki” – poinformowała Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.
Reżyserem przedstawienia jest Krzysztof Gordon, aktor teatralny i filmowy. Debiutował w październiku 1968 r. w roli Laertesa w „Hamlecie” Williama Szekspira w reżyserii Kazimierza Brauna na scenie Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie. Od 1970 r. związany jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Gordon ma też na swoim koncie dokonania reżyserskie m.in. w latach 80. reżyserował spektakle dla poniedziałkowego Teatru Telewizji.
Utwory Wedekinda budziły sporo kontrowersji ze względu na zawarte w nich poglądy m.in. na sprawy płci i moralności budząc zgorszenie wśród konserwatywnych warstw mieszczaństwa.
„Sztuka mówi o tym, co jest najwspanialsze w młodości – miłości, szczerości, dobroci, prawdomówności, o czym w miarę upływu lat się zapomina. Dwuznaczność zastępuje szczerość; półprawda prawdę” – powiedział PAP Gordon zapytany, dlaczego zabrał się za reżyserię „Przebudzenia wiosny”.
Dramat „Fruehlings Erwachen. Eine Kindertragoedie” („Przebudzenie wiosny. Tragedia dziecięca”) wyszedł w 1891 r. spod pióra niemieckiego pisarza Franka Wedekinda. Sztuka została wystawiona po raz pierwszy w 1906 r. w Berlinie.
W 1898 r. autor przeniósł się na pewien czas z Monachium do Szwajcarii, gdyż po opublikowaniu przez niego poematu satyrycznego „Im heiligen Land” („W ziemi świętej”), w którym prześmiewczo przedstawił wizytę cesarza Wilhelma II w Palestynie, był poszukiwany przez bawarską policję. Po powrocie do Niemiec Wedekind został zatrzymany i skazany na sześć miesięcy ciężkiego aresztu.
W 1904 r. odbyła się premiera kolejnego utworu scenicznego Wedekinda zatytułowanego „Die Buechse der Pandora” („Puszka Pandory”). Jednocześnie pod zarzutem obrazy moralności doszło do sądowego zajęcia książkowego wydania tego dramatu.
Utwory Wedekinda budziły sporo kontrowersji ze względu na zawarte w nich poglądy m.in. na sprawy płci i moralności budząc zgorszenie wśród konserwatywnych warstw mieszczaństwa.
W musicalowej wersji „Przebudzenie wiosny” zostało wystawione w 2006 r. na Broadwayu. Libretto i teksty piosenek przygotował Steven Sater, a muzykę skomponował Duncan Sheik. Rok później sztuka została uhonorowana nagrodą Tony za najlepszy scenariusz musicalowy i najlepszą oryginalną muzykę.
Przekładu sztuki na potrzeby Teatru Muzycznego w Gdyni dokonał Michał Wojnarowski, kierownictwa muzycznego podjął się Dariusz Różankiewicz, a choreografię przygotowała Joanna Semeńczuk. (PAP)
rop/ ls/