Owacją na stojąco przyjęli słuchacze koncert orkiestry symfonicznej I,Culture, który w niedzielę wieczorem odbył się w londyńskiej sali Royal Festival Hall. Było to główne wydarzenie muzyczne organizowane w ramach polskiej prezydencji.
104 młodych muzyków z Polski i pięciu krajów Partnerstwa Wschodniego (Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji i Azerbejdżanu) wykonało "Suitę Scytyjską" na wielką orkiestrę symfoniczną op. 20 Sergiusza Prokofiewa z 1915 r., Symfonię nr 4 Karola Szymanowskiego (Symphonie concertante) z 1932 r. oraz Symfonię nr 4 Piotra Czajkowskiego (1878).
104 młodych muzyków z Polski i pięciu krajów Partnerstwa Wschodniego (Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Gruzji i Azerbejdżanu) wykonało "Suitę Scytyjską" na wielką orkiestrę symfoniczną op. 20 Sergiusza Prokofiewa z 1915 r., Symfonię nr 4 Karola Szymanowskiego (Symphonie concertante) z 1932 r. oraz Symfonię nr 4 Piotra Czajkowskiego (1878).
Pierwsze dwa utwory dyrygował dyrektor artystyczny I,Culture Orkiestry, Piotr Kotla, a trzeci - wybitny brytyjski dyrygent 87-letni sir Neville Marriner, znany jako założyciel orkiestry kameralnej Academy of St Martin in the Field. Jest on pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry I,Culture. Na fortepianie grał Peter Jabłoński - szwedzki pianista mieszkający w Wielkiej Brytanii, którego ojciec jest Polakiem.
"Suita Scytyjska", w odróżnieniu od IV Symfonii Czajkowskiego, zaliczana jest do trudnych utworów muzycznych, wymaga m.in. udziału ośmiu waltorni i dziewięciu perkusistów.
Szymanowski znany jest brytyjskim melomanom głównie jako autor 1. Koncertu Skrzypcowego, którego wykonanie przez skrzypaczkę Nicolę Benedetti w 2004 r. przyniosło jej prestiżową brytyjską nagrodę muzyczną Młodego Muzyka Roku.
Opera Szymanowskiego "Król Roger" w 2008 r. odniosła triumf na Festiwalu Muzycznym w Edynburgu. Przy nabitej sali wystawił ją Maryjski Teatr Opery i Baletu z Sankt Petersburga pod batutą Walerego Gergijewa.
W Londynie widzowie byli pod wrażeniem dynamizmu Orkiestry I,Culture i dramatycznych efektów muzycznych (tematem IV Symfonii Czajkowskiego są zmagania człowieka z fatum). Obu dyrygentom zgotowano owację na stojąco, a na bis wykonano mazura z opery "Halka" Stanisława Moniuszki.
"Muzyka to doskonały język porozumiewania się, zbliżający ludzi ponad podziałami etnicznymi, narodowymi i politycznymi, zwłaszcza młodych" - powiedział dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie Paweł Potoroczyn.
"Muzyczne doświadczenie, w którym każdy równocześnie sam się uczy i uczy innych, nie ma w Europie Wschodniej swego precedensu. Orkiestra jest pomostem kulturowym ilustrującym, że Europa jest jedna, a zatem wspólna" - podkreślił.
Orkiestra I,Culture jest oficjalną orkiestrą polskiej prezydencji, której jednym z priorytetów jest pogłębienie współpracy ze wschodnimi sąsiadami UE. Muzycy kształcą się pod kierunkiem najwybitniejszych profesjonalistów z uznanych orkiestr w Europie Zachodniej.
Orkiestra zainaugurowała działalność 24 sierpnia w ramach Festiwalu Solidarity of Arts w Gdańsku. Występowała m.in. w Sztokholmie, Kijowie, gdzie dyrygenta wywoływano cztery razy, i w Berlinie, gdzie bisował dwukrotnie - przypomniała w rozmowie z PAP rzeczniczka Instytutu Adama Mickiewicza, Magdalena Mich. (PAP)
asw/ hes/