"Camera obscura" - instalacja artystyczna pozwalająca spojrzeć na warszawską Królikarnię w nowatorski sposób - stanie w niedzielę w otaczającym placówkę parku. Instalacja jest elementem cyklu „Scenografie miejskie. Współdziałania”.
Camera obscura jest zjawiskiem optycznym, które polega na odwróceniu i pomniejszeniu rzeczywistego obrazu. W Królikarni obraz ten powstanie w zaciemnionym pomieszczeniu, gdzie wpadające przez otwór z soczewką promienie słoneczne skupione zostaną na ścianie o wypukłej fakturze, tworząc mozaikę fasady zabytkowego obiektu.
"Wytworzony przez camerę obscurę obraz jest odwrócony. Jest to aluzja do rejestracji ludzkiego oka. Dopiero mózg przetwarza ten obraz tak, abyśmy widzieli poprawnie. Twórcy - Katarzyna Korzeniecka i Szymon Rogiński - chcieli wpłynąć właśnie na ten proces przetwarzania obrazu i, w sposób autorski, wpłynąć na odmienny sposób percepcji widza" - powiedziała PAP Katarzyna Juchniewicz, dyrektor Fundacji Architektury i koordynator cyklu „Scenografie miejskie. Współdziałania”.
Camera obscura jest zjawiskiem optycznym, które polega na odwróceniu i pomniejszeniu rzeczywistego obrazu. W Królikarni obraz ten powstanie w zaciemnionym pomieszczeniu, gdzie wpadające przez otwór z soczewką promienie słoneczne skupione zostaną na ścianie o wypukłej fakturze, tworząc mozaikę fasady zabytkowego obiektu.
Pracy Korzenieckiej i Rogińskiego będą towarzyszyć wykłady o wykorzystaniu camery obscury w sztuce; malarze i graficy stosowali ją jako narzędzie pomocnicze do dokładnego wykreślania perspektywy przy malowaniu widoków architektonicznych.
Instalacja jest prezentowana w ramach cyklu projektów „Scenografie miejskie. Współdziałania”. Oprócz "Camery obscury" na cykl składają się prace Marty Paulat i Jana Mioduszewskiego („Relief”) oraz Olgi Mokrzyckiej i Nicolasa Grospierre’a („Czasoprzestrzeń”).
"Cykl projektów +Scenografie miejskie. Współdziałania+ ma na celu uatrakcyjnienie przestrzeni warszawskiej. Chcieliśmy sprawdzić, jak społeczeństwo uczestniczy w tworzeniu przestrzeni miejskiej. Czy istnieje demokratyczna możliwość wpływania na nią, czy musi to być działanie odgórne" - powiedziała Juchniewicz.
Szymon Rogiński kształcił się w laboratorium "Szkoły na kółkach" Teatru Derevo w Dreźnie. Pracuje artystycznie i zawodowo jako fotograf. Według "Luerzer's Archive" jest jednym z 200 najlepszych fotografów reklamowych na świecie. Miał kilka wystaw, m.in. "Zasiedzenie" w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu w 2004 roku, "Nowi dokumentaliści" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w 2006. Jest również autorem fotografii do książki Zbigniewa Rogalskiego "Zdążyć przed zachodem słońca".
Katarzyna Korzeniecka jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w 2000 roku w "Gościnnej Pracowni Malarstwa" Leona Tarasewicza. W swym dorobku ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Była jedną z 16 artystek młodego pokolenia zaproszonych do projektu "Sztuka matek" prezentowanym w tym roku w Galerii "No women, no art". Artystki prezentowały macierzyństwo jako ważny etap ich życia oraz powód wielu zmian.
Instalację "Camera obscura" w parku Królikarni będzie można oglądać do 2 grudnia. (PAP)
syl/ ls/ hes/