Badania nt. oczekiwań wobec przyszłej oferty Muzeum Śląskiego w powstającej w Katowicach nowej siedzibie przeprowadziło kierownictwo tej placówki. Pojawiły się nowe pomysły, aby np. turyści mogli dołączyć własne opinie o regionie do ekspozycji o historii Górnego Śląska.
Jak poinformował PAP we wtorek kierownik projektu nowej siedziby Muzeum Śląskiego Łukasz Dziąbek, badania miały charakter jakościowy - muzealnikom bardziej zależało na wnioskach i pomysłach, niż na ilościowej opinii za i przeciw proponowanym rozwiązaniom.
„Naszym celem było poznanie oczekiwań odnośnie przyszłej oferty Muzeum Śląskiego, tego, w jaki sposób zaprezentować i co pokazać na wystawach, w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych zwiedzających. Chcieliśmy też poznać oczekiwania odnośnie głównej planowanej wystawy stałej – o historii Górnego Śląska” – wskazał Dziąbek.
Pytani, którym pokazywano plany, wizualizacje i wstępne założenia, ciepło wyrażali się o pomyśle umieszczenia nowej siedziby Muzeum Śląskiego pod ziemią. Główny budynek, wraz z salami wystawowymi, wbudowywany jest w naturalną skarpę – w otoczeniu industrialnych obiektów dawnej kopalni „Katowice” w centrum miasta.
Muzealnicy pokazywali też badanym wstępne założenia stałej wystawy o historii Górnego Śląska, której zaprojektowanie odbędzie się w drodze rozpoczętego już otwartego konkursu. Pytani przeważnie zgadzali się, że wystawa powinna koncentrować się na XIX i XX wieku i być przystępna zarówno dla dzieci, jak i miłośników Śląska czy tzw. przeciętnych odbiorców.
„Ten projekt działa na wyobraźnię. (…) Wiele osób tylko z tego powodu wyraziło chęć zwiedzenia tego miejsca – szczególnie z ośrodków poza Śląskiem” – zaznaczył Dziąbek.
Muzealnicy pokazywali też badanym wstępne założenia stałej wystawy o historii Górnego Śląska, której zaprojektowanie odbędzie się w drodze rozpoczętego już otwartego konkursu. Pytani przeważnie zgadzali się, że wystawa powinna koncentrować się na XIX i XX wieku i być przystępna zarówno dla dzieci, jak i miłośników Śląska czy tzw. przeciętnych odbiorców.
„Pojawiały się np. zachęty (…), by wejść w interaktywność, żeby to była wystawa nowoczesna – nie tylko poprzez statyczne pokazanie zbiorów, ale przez zachęcanie do aktywnego zwiedzania. (...) Chcielibyśmy, by scenariusz wystawy, jej treści, były dostosowane do zwiedzania przez całe rodziny” – wskazał Dziąbek.
Badania dla Muzeum Śląskiego zorganizowała firma TNS Pentor. W formie dość luźnej dyskusji pytano m.in. cztery 10-osobowe grupy w różnym wieku – mieszkańców Katowic, Warszawy, Poznania i Krakowa. Dodatkowe kilkanaście wywiadów indywidualnych przeprowadzono z osobami niepełnosprawnymi oraz turystami zagranicznymi – z Niemiec, Czech i Słowacji
Wyniki przeprowadzonych badań udostępniono m.in. w materiałach konkursu na zaprojektowanie wystawy o historii Śląska. „Do naszego konkursu włączyliśmy m.in. warunek, by w końcowej części wystawy każdy ze zwiedzających mógł w jakiś sposób uczestniczyć w wystawie – dopisać się, że był, nagrać się i powiedzieć coś o Śląsku, wyrazić swą opinię o samej wystawie” – wyjaśnił muzealnik.
Pierwszy etap otwartego międzynarodowego konkursu na scenariusz wystawy o historii Górnego Śląska ogłoszono w połowie czerwca. Do 12 lipca przewidziano składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w zasadniczej części konkursu. Zaproszone zespoły spełniające określone warunki będą miały czas na pracę do 27 września. Rozstrzygnięcie zaplanowano na październik.
W zamyśle ekspozycja ma prezentować dzieje Górnego Śląska jako regionu o fascynującej historii oraz europejskim wymiarze zjawisk kulturalnych i cywilizacyjnych - z naciskiem na XIX i XX wiek. Planowana wystawa ma odwoływać się do wielonarodowościowych korzeni mieszkańców tego regionu i prezentować kształtowane przez lata dziedzictwo kulturowe.
Wystawa o dziejach Górnego Śląska ma zająć prawie 1,4 tys. mkw. z ogółem 6 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej w nowym Muzeum Śląskim. Zlokalizowana zostanie na najniższej kondygnacji obiektu, czyli prawie 14 m poniżej poziomu terenu.
Budowa nowej siedziby placówki ma zakończyć się w 2013 r. Wykonawcą kontraktu za 206 mln zł, jest firma Budimex S.A. Koszt przedsięwzięcia we wniosku o unijne dofinansowanie określono na 324 mln zł. UE zwróci 85 proc. sumy inwestycji - resztę wykładają władze regionu.(PAP)
mtb/ abe/