Obraz „Bretonki nad morzem” autorstwa Władysława Wankiego, który był m.in. uczniem Jana Matejki, zakupiło Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku. Dzieło wzbogaci kolekcję marynistyczną placówki, liczącą blisko tysiąc obrazów, rysunków i akwarel.
Prezentacja nowego nabytku odbędzie się w muzeum we wtorek. To pierwsza praca Wankiego w zbiorach Centralnego Muzeum Morskiego.
Zakup wartego ponad 40 tys. złotych olejnego płótna wsparło w zncznej części ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego.
Precyzyjna data powstania „Bretonek nad morzem” nie jest do końca znana. Historycy sztuki oceniają, że Wankie namalował to płótno między 1910 a 1920 rokiem. Obraz o wymiarach 50 na 70 centymetrów należy do grupy prac powstałych pod wpływem wrażeń artysty z pobytu w Bretanii (Francja).
Precyzyjna data powstania „Bretonek nad morzem” nie jest do końca znana. Historycy sztuki oceniają, że Wankie namalował to płótno między 1910 a 1920 rokiem.
Obraz o wymiarach 50 na 70 centymetrów należy do grupy prac powstałych pod wpływem wrażeń artysty z pobytu w Bretanii (Francja).
„Głównym motywem tego odrębnego nurtu w twórczości artysty są płaskie, piaszczyste plaże i pracujące na nich rybaczki w bretońskich strojach” – poinformowała kustosz działu sztuki marynistycznej w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku, Monika Jankiewicz-Brzostowska.
Podkreśliła, że obrazy bretońskie Wankiego zwracają uwagę „bogactwem efektów kolorystycznych i świetlnych, specyficznym sposobem kadrowania; wzorem impresjonistów sugerującym przypadkowość ujęcia prezentowanego motywu”, a także „nieuchwytnym nastrojem ciszy i skupienia; podkreślającym harmonijny związek człowieka ze światem natury”.
Władysław Wankie (1860-1925; urodził się i zmarł w Warszawie) malował głównie sceny rodzajowe, pejzaże, a także kompozycje symboliczne.
Uczył się w stolicy u Wojciecha Gersona oraz w Krakowie u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. W latach 1882-1903 przebywał w Monachium. Był tam związany z grupą polskich malarzy skupionych wokół Józefa Brandta.
W Niemczech rozpoczął też działalność w dziedzinie krytyki artystycznej - współpracował z krakowskim czasopismem „Sztuka” i innymi polskimi periodykami m.in. z „Wędrowcem i „Tygodnikiem Ilustrowanym”.
W II połowie lat 80. XIX wieku odwiedził wybrzeże Bałtyku, co wpłynęło na zmianę tematyki i stylu jego malarstwa. Zapewne w 1888 r. nawiązał bliższą znajomość z Aleksandrem Gierymskim, pod wpływem którego zaczął przywiązywać większą wagę do studiów plenerowych.
Na przełomie 1893 i 94 roku Wankie odwiedził Holandię, dłuższy czas spędził również w Bretanii, w rybackiej osadzie Cancale nad zatoką Mont St-Michel. W 1903 artysta powrócił do kraju i zamieszkał w Warszawie. Dwa lata później został członkiem Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Był jednym z twórców i wieloletnim prezesem Stowarzyszenia Pro Arte. (PAP)
rop/ abe/