Amerykańska orkiestra barokowa prowadzona przez dyrygenta i klawesynistę Martina Pearlmana wystąpi we wtorek 31 marca w Filharmonii Narodowej w Warszawie. To jeden z bardziej oczekiwanych koncertów 19. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Do festiwalowych wydarzeń zaliczyć należy przyjazd do Warszawy zespołu ze Stanów Zjednoczonych Boston Baroque z dyrygentem Martinem Pearlmanem. We wtorek w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej muzycy wykonają "Vespro della Beata Vergine", utwór sakralny z 1610 r. Claudio Monteverdiego.
"Dzieło Claudio Monteverdiego - jego nieszpory +Vespro della Beata Vergine+ odbiegają od głównej linii tematycznej festiwalu, ale naprawdę nie odbiegają od kompozytorów, którzy tworzyli po Monteverdim" - powiedziała PAP Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna festiwalu. - Artysta, komponujący w XVII w., potrafił zainspirować tworzących później Bacha, Mozarta, Brahmsa, a więc naszych +bohaterów+ festiwalu. Nieszpory Monteverdiego wykona amerykański zespół grający na instrumentach dawnych Boston Baroque, prowadzony przez dyrygenta Martina Pearlmana" - dodała.
Trzykrotnie nominowana do Nagrody Grammy Boston Baroque była pierwszą typowo barokową orkiestrą, jaka powstała w Ameryce Północnej. Założył ją w 1973 r. jako "Banchetto Musicale" amerykański dyrygent i klawesynista Martin Pearlman. Orkiestra od trzydziestu lat utrzymuje się w czołówce zespołów grających na instrumentach z epoki. Ostatnio amerykański magazyn muzyki klasycznej "Stereo Review" napisał, że jest to "prawdopodobnie najlepszy w tym kraju zespół grający na instrumentach z epoki".
Do najważniejszych momentów w swej historii zespół zalicza m.in.: amerykańskie premiery na instrumentach z epoki oper "Don Giovanni", "Czarodziejski flet" i VII Symfonii Beethovena, a także wykonania wielkich chóralnych i orkiestrowych dzieł Bacha, Haendla, Haydna, Mozarta i Beethovena. Za wybitne osiągnięcia zespołu uznane są wykonania dzieł dramatycznych Monteverdiego, Purcella, Glucka i Mozarta, wraz z pierwszym pełnym bostońskim cyklem trzech ocalałych oper Monteverdiego, w nowym wykonaniu Martina Pearlmana. Boston Baroque w ramach programu historycznych wykonań Boston University, pomaga w kształceniu następnego pokolenia profesjonalnych wykonawców muzyki grających na instrumentach historycznych.
Nagrania Boston Baroque dla firmy Telarc są regularnie słuchane w stacjach radiowych prezentujących muzykę klasyczną w każdym zakątku Stanów Zjednoczonych. Trzy nagrania Boston Baroque zostały finalistami Nagrody Grammy: "Mesjasz" Haendla (1992), Nieszpory z 1610 roku Monteverdiego (1998) i Msza h-moll Bacha (2000).
Orkiestra Boston Baroque debiutowała w Europie uczestnicząc w 7. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena; obecnie występuje na 19. odsłonie festiwalu.
We wtorek odbędzie się wcześniej koncert popołudniowy w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego; będzie to recital pieśni Gustawa Mahlera i Johannesa Brahmsa. Wystąpi mezzosopranistka Janina Baechle a na fortepianie zagra Markus Hadulla. (PAP)
abe/ pz/