Spektakl teatru tańca "Płaczki” przygotowany przez Grupę Wokół Centrum zostanie pokazany w piątkowy wieczór na scenie Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie. Widowisko odnoszące się do tematu żałoby zostało zrealizowane w ramach Polskiej Sieci Tańca.
Grupa Wokół Centrum to kolektyw artystyczny działający w ramach Nowohuckiego Centrum Kultury - Krakowskiego Centrum Choreograficznego, w którego skład wchodzą tancerki: Agata Moląg, Monika Świeca i Marta Wołowiec.
W opisie spektaklu czytamy, że sięga on do teatralnych zachowań w życiu codziennym. Twórczynie widowiska chciały opowiedzieć tańcem o takich stanach emocjonalnych jak rozpacz, związany ze stratą ból fizyczny, analizują je i przetwarzają, docierając nawet do groteski. Jak mówią, archaiczny już i niemal wymarły zawód płaczki stał się dla nich inspiracją do zajęcia się podczas pracy nad przedstawieniem samym aktem płaczu, także od technicznej strony, sposobami przezywania żalu, rozpaczy i żałoby.
"Żałoba to temat dziś raczej niepopularny. Tworząc +Płaczki+ chciałyśmy zderzyć tradycję z współczesnością i przyjrzeć się różnym wariantom +przeżywania+ żałoby, ale też opowiadania o niej. Kreując scenki na przemian poważne, ironiczne, zabawne, smutne, a czasem groteskowe, staramy się grać z wrażliwością widzów, wplątując ich w emocjonalne pułapki, a czasem odsłaniając mechanizmy konstrukcyjne spektaklu" – informują twórczynie spektaklu.
"Płaczki" to spektakl interaktywny, przełamujący bariery sceniczności, budujący intymność w bliskim spotkaniu między widzem a artystą. Widowisko zostało zrealizowane w ramach Polskiej Sieci Tańca, której jednym z partnerów jest Regionalne Centrum Kultur Pogranicza (RCKP) w Krośnie. Agnieszka Kaszczyszyn z RCKP poinformowała PAP, że w Krośnie wystawionych zostanie pięć spektakli tanecznych, a "Płaczki" to pierwszy z nich.
Polska Sieć Tańca to sformalizowana współpraca siedmiu ośrodków: Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Siedlcach, Kielcach, Krośnie i Bytomiu. Polska Sieć Tańca powstała w listopadzie 2017 r. Głównymi jej celami jest stworzenie warunków do prezentacji wewnątrz kraju spektakli tworzonych przez zespoły instytucjonalne oraz niezależnych artystów, konsolidacja środowiska – wymiana pomiędzy centrami o różnych estetykach artystycznych, a także bardziej wydajne i przewidywalne wykorzystanie środków finansowych przeznaczanych na taniec. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/aszw/